Kvalificerat skitsnack!

Här är man duktig och äter 50% grönt, bra fibrer, dricker vatten och sköter mathållningen om inte till 100% så i alla fall till 90% men vad händer??? Jo MAGEN bestämmer sig för att INTE fungera som den ska.

Vad är det som händer i mag-tarmsystemet när man ändrar mathållning? Man tror ju självfallet att nu ska det vara en skitsak när man äter och dricker bra. Men det är inte så lätt. Ändrad mathållning är en stor bidragande orsak till förstoppning men även sånt som man inte kan påverka, nämligen åldern och menstruation- Även oro, stress och miljöombyte orsakar hård mage så det är inte bara matrelaterat.

Under min sista vända hos viktväktarna slutade min mage att fungera helt och hållet men så snart jag föll tillbaka till dåliga vanor fungerade den igen. Allvar? Ska det vara så här?
Inte nog med att det är ett ämne som är tabu utan det är också något som dom flesta har svårt att göra i större sammanhang. Jobbet, restaurangen, campingen…
Hur många gånger har man inte hamnat i situationer där man gör allt för att knipa men just då, då gör sig magen påmind. Den bubblar och låter, gaser… och du bara MÅSTE gå.
Om du är borta för länge från din arbetsplats ja då vet vi! Tror vi kvinnor är mer besvärade än män när det gäller skitsnack!

Vad ska man göra då? Ja, även om magen funkar kanon när man frossar i chips och godis är det kanske inte något att rekommendera fast en hård mage (och då pratar vi inte matrutor) är hemskt!

Det finns ett par naturliga sätt så som:
råa grönsaker
katrinplommon, fikon, aprikoser
hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
fil och yoghurt
messmör.

Men då är det ju en fördel om man gillar något av ovanstående :(

Motion är faktiskt ett otroligt bra laxermedel! Vem har INTE bestämt sig för en långpromenad och mitt i när man har som längst till toan akut behöver uppsöka en toa!
Det är ungefär som att tvätta bilen eller vattna gräsmattan. Gör det och det börja regna samma dag!

Själv har jag inte tid, ork eller lust att käka messmör och ut och på promenad för att bajsa. Fattas bara ett koppel där också.

Nej, jag har alltid en flaska laktulos i kylen och en liten (OBS! LITEN!!!) hutt varje dag under värsta perioden får fart på min mage! Laktulos är en sockerart som består av galaktos och fruktos.

Det är ju inte bara PMS som kan orsaka dåligt humör. Även en skitsak kan sänka humöret rejält.

www.jagakcal.se är en berättelse om hur jag har valt att en gång för alla lära mig ta hand om mig själv och aldrig mer hamna i överviktsfällan. Bloggen har fått en egen sida på facebook så man kan även följa den där! http://www.facebook.com/IJaktenPaKcal

Tagged with: , , , ,
Publicerat i Allmänt, Banta, Motion, Välbefinnande, Viktminskning
2 comments on “Kvalificerat skitsnack!
  1. Cathrine skriver:

    Helt sant 💩

  2. Sara skriver:

    Problemet är att alla tror att vi ska äta mer fibrer ju mer problem vi har med magen. När det är just fibrerna som kloggar upp magen. Jag tar en skvätt vispgrädde i kaffet och magen funkar bättre än någonsin (har iofs också slutat med bröd). Jag har alltid haft problem med hård mage sedan mycket liten.

Kommentera

Ange din mailadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via mail.

Gör sällskap med 1 063 andra följare

Lotta på Instagram
Så klart man får en egen pizza när man är katt! 🍕 #bortskämd med all rätt! #Fia 😁
Arkiv
Här finns min blogg listad!
wordpress stat
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 063 andra följare

