Vad händer om jag stannar?

Vakna, simma, äta, cykla, kcal, träna, lunch, cykla, tänka, blogga, promenera, inspirera, äta, mat, stretcha, mindfulness, trän…….

Just nu snurrar det med en väldig fart i huvudet. Jag håller i normala fall ett väldigt högt tempo men nu ska även träningen in i ett redan späckat schema!

Men det är kul! Jag mår bra och börjar till och med fundera på om jag ska skaffa en papperskalender för att hålla ordning på tider och träning. ;)

Fast nu börjar dom här tankarna komma ”vad händer om jag vilar ett par dagar? Går jag upp i vikt då?” Är de det som kallas abstinens?
Jag har nämligen inte tränat idag. :(

Nu är det i och för sig ingen fara om jag missar en dag men just det här med att hitta balansen mellan träning och vila är rätt knepigt.
Det här aktiva träningslivet är ju helt nytt för mig och jag vågar knappt ställa frågan för det finns så otroligt många experter och den ena PT säger si men den andra PT säger så. Är det skadligt att träna varje dag eller flera gånger per dag? Är risken stor att man tröttnar om man vilar för länge? Kan man träna för mycket???

Jag har läst att ibland kan för mycket träning leda till ett stadie som kalas överträning, eller ”chronic fatigue”. Det innebär att träningen överstiger kroppens förmåga till att återhämta sig efter träningen. Man får då en motsatt effekt och bryter ner kroppen konstant och går back istället för framåt träning och utveckling.

Jag har alltså ett stort problem! Att gå ut, cykla eller simma har blivit som en drog och det är svårt att sluta!

Nu tex. när det är långledigt har jag och min man planerat långa härliga vandringar i skog och på strand. Det är till och med så att vi kommer ställa väckarklockan för att ta vara på dagen. Förr hade man planerat en dag på stan med shopping och en öl på en uteservering.

För 2 veckor sen skrev jag ett inlägg som heter ”Men…det tar ju aldrig SLUT!” Faktiskt kul att läsa hur jag har förändrats på bara 2 veckor.

Något som egentligen borde vara så enkelt är faktiskt rätt svårt men en sak har jag lärt mig och det är att söka kunskap. Japp, jag pratar om mitt fantastiska google ;)

En sak till jag hittade det var att om man är nybliven motionär ska man ta det lite lugnt i början.  Ja Ja Ja! Jag ska njuta av min vila och ta det lugnt..snart :)

Tillägg till inlägget! Hanna, en underbar tjej som är utbildad PT gjorde mig nyss superglad genom att skriva en kommentar till detta inlägg. Jag väljer att lägga in hennes kommentar här för att den är så superviktig!

Om du varierar aktiviteten dag till dag så ska det inte vara någon större risk för överträning. Faran finns om du te x styrketränar exakt samma dag flera dagar i sträck. Viktigt att ta med i beräkningen är också att det ofta inte är musklerna som blir övertränade utan kroppens nervsystem som jobbar med att skicka signaler till musklerna att ta i- dvs att du då kan köra tung styrka ena dagen, simma andra, styrketräna tredje, springa fjärde osv osv osv.
Se anaerob träning som uppbyggande och aerob träning som nedbrytande så är det lite lättare att hitta balansen.

Promenader kan du räkna som aktiv vila.
Viktigt i sammanhanget är att du efter en lång period hård träning tar en eller flera vilodagar med te x promenader eller återhämtningsjogg som högsta belastning.
Själv kör jag styrka 3-4 dagar i veckan plus 2-4 muay thai-pass.

Nyckeln till succé är variation och att du lär dig lyssna på din kropp!

 

www.jagakcal.se är en berättelse om hur jag har valt att en gång för alla lära mig ta hand om mig själv och aldrig mer hamna i överviktsfällan. Bloggen har fått en egen sida på facebook så man kan även följa den där! http://www.facebook.com/IJaktenPaKcal

Tagged with: , ,
Publicerat i Allmänt, Motion, Träning, Välbefinnande, Viktminskning
6 comments on “Vad händer om jag stannar?
  1. Hannah skriver:

    Om du varierar aktiviteten dag till dag så ska det inte vara någon större risk för överträning. Faran finns om du te x styrketränar exakt samma dag flera dagar i sträck. Viktigt att ta med i beräkningen är också att det ofta inte är musklerna som blir övertränade utan kroppens nervsystem som jobbar med att skicka signaler till musklerna att ta i- dvs att du då kan köra tung styrka ena dagen, simma andra, styrketräna tredje, springa fjärde osv osv osv.
    Se anaerob träning som uppbyggande och aerob träning som nedbrytande så är det lite lättare att hitta balansen.

    Promenader kan du räkna som aktiv vila.
    Viktigt i sammanhanget är att du efter en lång period hård träning tar en eller flera vilodagar med te x promenader eller återhämtningsjogg som högsta belastning.
    Själv kör jag styrka 3-4 dagar i veckan plus 2-4 muay thai-pass.

    Nyckeln till succé är variation och att du lär dig lyssna på din kropp!

    Kramis!

  2. Lotta skriver:

    WOW!!! TACK!! Det där var verkligen ljuv musik i mina öron! Så promenader, cykling och simning i varierade former är kan man säga aktiv vila? Jag MÅSTE klistra in detta i bloggen!! Helt Underbart!!!

    Kram!

  3. Anette skriver:

    Abstinens skulle jag kalla det om man inte vill missa träning, promenader eller simning för att man mår så bra av det. :-)
    Att inte våga låta bli en dag av ”rädsla” för att gå upp i vikt är nåt annat.

    • Lotta skriver:

      du är så klok kvinna! Och du vet ju att jag är väldigt normal så det där ”nåt annat” vill jag gärna att du definierar ;)

  4. frokennat skriver:

    Det är underbart att se hur du har gått från att vara en soffpotatis, där tanken aldrig skulle falla sig in att snöra på skorna och gå ut och gå, till att verkligen älska träning och det du gör!

    Jag har haft PRECIS samma känsla och varit precis likadan och jag har fått samma ”insikt” och ”uppenbarelse” som du! Träning är underbart :)

    Hade någon sagt till oss för några månader att vi skulle skriva eller säga så så skulle nog både du och jag kollat på dem som två ufo och gått därifrån!! :)

    HÄRLIGT JOBBAT!! Vi är bäst!!!!

    • Lotta skriver:

      tack fina fina! Ja det är helt otroligt vilken resa. På så kort tid! Känns underbart! Tänk så mysigt i sommar när vi istället för att sitta och käka går istället ;)

Kommentera

Ange din mailadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via mail.

Gör sällskap med 1 063 andra följare

Lotta på Instagram
Grattis Mix Megapol! #20år
Arkiv
Här finns min blogg listad!
wordpress stat
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 063 andra följare

