Det går inte fort men det går!

Det har ju tagit mig 45 år att komma hit så vem har bråttom? :D

Härliga sommardagar lunkar sig fram. Jag gör inte många knop utan njuter av tillvaron och min nya kropp. Jag har tagit steget och ställt en sopsäck bredvid garderoben. Nu ska jag bara ta mig modet att kasta det som inte passar längre. Det är lite ångestframkallande att se den där garderoben med alla jordens storlekar men från och med nu ska det bara finnas det som sitter bra. Inte det som döljer valkar och fett. Attans var man har blivit bra genom åren på att dölja valkarna.

Jag fortsätter att gå ner i vikt, lååååångsamt! Jag har som sagt var ingen brådska och jag lär mig varje dag att jag har kontrollen. Tider där man kunde fylla tallriken till brädden eller sitta och svulla en hel påse ostbågar är helt över för mig. Det kan låta hårt men det är en av de saker jag får ”offra” för att må bra. Man kan njuta och må bra utan att svulla. Mina småpåsar ostbågar smakar faktiskt 10 gånger godare än en stor påse så det finns fördelar med.

Jag som har genomgått precis ALLA dieter på denna sidan ekvatorn är fortfarande förundrad över att fler inte räknar KCAL och att inte livsmedelsverket har det i sina rekommendationer. Det kanske är så att det inte är så bäst som jag tycker?

I början räknade jag slaviskt med Shapeup Club men allt efter som månaderna har gått har jag bra koll i skallen själv. Huvudräkning och lite minne är det enda som krävs och inte kostar det pengar heller så visst måste det vara bra?

Är det så att ”bantningsindustrin” faktiskt inte tjänar pengar på att folk räknar ut sin basalomsättning, plusar på motion och äter mindre än totalsumman för att gå ner i vikt?

Det är ju inte något man kan bilda träffar eller kurser för att göra, inte heller ge ut egna tidningar och recept eller skriva spaltmeter om.
Kan det vara så att den som hörs och syns mest är den vi tror har rätt?
För idag svämmar hyllorna över av tidsskrifter om LCHF, löpning och hur du går ner 5 kg på 2 veckor genom att köpa just den tidningen. Livsmedelsverket kanske inte är lika hett och trendigt som alla fitness och diet-program är.

Om man visste svaret kanske man skulle bli rik :lol:

Hur som, så länge man mår BRA så ska man göra det man tror på. Vill dock höja ett litet finger i luften och säga att OM man går på en diet så måste man tänka framåt till den tiden när man ska återgå till det ”normala”. VAD är det normala?

En diet handlar inte om nuet utan om sedan!

www.jagakcal.se är en berättelse om hur jag har valt att en gång för alla lära mig ta hand om mig själv och aldrig mer hamna i överviktsfällan. Bloggen har fått en egen sida på facebook så man kan även följa den där! http://www.facebook.com/IJaktenPaKcal

Tagged with: ,
Publicerat i Allmänt, Banta, Dagens Tips!, Diet, Framgång, Välbefinnande
One comment on “Det går inte fort men det går!
  1. lindajsson skriver:

    Jag kunde nog inte ha sagt det bättre själv. Jag tror på sunt förnuft. Och vad är inte mera förståndigt än att äta det en själv mår bra av och att tänka långsiktigt. Vi är alla olika och då är det väl inte konstigt att vi alla har olika behov.
    Alla mår inte bra av LCHF som just nu är modedieten. Jag vet att jag inte gör det. :)

Kommentera

Ange din mailadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via mail.

Gör sällskap med 1 063 andra följare

Lotta på Instagram
Nybakade scones och te! #val2014 #valvaka #nervös!!!
Arkiv
Här finns min blogg listad!
wordpress stat
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 063 andra följare

