Dessa frestelser

Sitter på Hovet och kollar hockey efter ännu en intensiv och kall arbetsdag. Börjar verkligen kännas i kroppen nu men det är skönt. Man känner att man bränner.

Men tack vare det intensiva tempot och förbränningen har jag ca 500 kcal kvar att äta idag.

Sitter här i ishockeyhallen och funderar

image

Varför finns inga nyttiga alternativ?
Här finna chips, ostbågar, chocklad, godis, läsk, korv, hamburgare och kaffefika. Men det finns inte ett enda nyttigt alternativ.

Nästa gång tar jag med mig chips och dip. Fast det får jag väl inte ta med in😦

Kan man träna ihop en x-tra dagsranson?

Hur mycket kan man egentligen tjäna på en dag?
Min dagsranson av kalorier är 1340 just nu. Med min cykling till och från jobbet har jag ytterligare ca 230 kcal per dag.

I dag har jag jobbat utomhus i 7 timmar i kyla och ständig rörelse. Om jag kollar på ShapeUp appen och kolla på 5 timmars normal promenad ska jag ha tjänat ihop 1690 kcal.
Kan man göra så? Med tanke på att jag har ett väldigt stillasittande arbete så borde det gå. Men är det så hälsosamt att ena dagen äta ca 1550 kcal och nästa dag äta 3030 kcal?

Var går gränsen för att ett träningsbeteende för att tjäna kcal blir sjukligt?

Nu har jag två dagars utomhus arbete kvar så i morgon ska jag lyxa till middagen lite extra.
I dag är det soffläge hela kvällen. Min kropp är inte van att jobba utomhus i ständig rörelse🙂

Herregud!! Hur tänkte jag?

Vi har börjat gå ut och gå….. NU överdrev jag kraftigt!

Vi har varit ute och gått två gånger på två veckor! Förra lördagen skulle vi hem till vänner på middag och för att få ihop lite extra kcal så valde vi att gå dit. 4.2 km Det var ju plättlätt… nästan. Första promenaden på typ 4-6 år tror jag men det gick förvånansvärt bra.

I går skulle vi ha lite räkfrossa hos ett par vänner som bor 8.4 km bort promenadvägen och det gick ju så lätt förra helgen så varför inte gå igen?
Började lördagen med att ladda med en 771 kcal brunch.

Finns inget godare än att ladda helgen men stora goa långa bruncher. Resten av dagen var tvärlugn. Man måste ju ladda batterierna inför kvällens promenad. Man vill ju gärna veta hur långt det är och hur bra det går så jag laddade ner appen runkeeper. Nu tog jag mig inte tiden att fixa några inställningar men upptäckte väldigt snart att det fanns en trigger som berättade för oss var 5.de minut hur långt vi gått och vilken fart vi höll. Vid fyra tiden hade vi äntligen fått på oss kläderna och var på väg.

Efter 10 minuter hade vi inte ens lämnat Rissne och vi börja undra vad vi gett oss in på.

  

 

Jag gjorde det! Jag gick 8.4 km på 1 timma och 38 minuter och brände 528 kcal!

Väl framme väntade ett gott glas vin och trevlig sällskap.

PS! sa jag att jag somnade i deras soffa vid halv 12 tiden?😉

Är det inte lite magstarkt?

Mitt stora problem område är min mage. Det är stor utanpå och bubblig inuti.

Så länge jag kan minnas har jag haft problem med magen. Från magkatarr till gallsten till magsår och lite där i mellan.
Detta har gjort att jag inte kunnat äta allt men jag har då ätit desto mer.

Sista gången jag gick på viktväktarna och gick ner 25 kilo på 4 månader fick jag svåra problem men magen. Jag var konstant förstoppad och fick ta laktulos var enda dag för att få fart på den.
Var det fibrerna? Drack jag för lite vatten? Rörde jag för lite på mig? Jag har tyvärr inte svaren på det men det enda jag vet är att det var rent ut sagt skitjobbigt!

Mag- och tarmförbundet är en ideell organisation för människor med sjukdomar eller andra funktionsstörningar i matsmältningskanalen.
Kan det vara så att jag efter alla vedermödor med magen har någon funktionsstörning i den?

Så här lågt har jag inte haft några problem. Beror det på att jag inte bantar och istället räknar? Äter ju trots allt nyttigare genom att äta mycket frukt och grönt, eller finns det något annat svar?

Kanske en navelpiercieng kan vara en målviktspresent till mig själv?😉

 

Ibland vill jag oxå vara normal

Ork, engagemang, lust, tid och humör tryter. Man vill inte prata om kcal eller hur bra det går. Så är det för mig. Idag vill jag bara va ”normal”. Utan viktproblem, utan att få frågan: hur går det? Man går inte fram till en normalviktig och säger: vad duktig du är.🙂

Så idag är jag normal!

Få fart på metabolismen!

I alla tider har jag fått höra att rökning ökar på ämnesomsättningen eller Metabolism som det heter och det är därför man går upp i vikt när man slutar röka. Jag är faktiskt benägen att tro på det MEN jag skulle aldrig använda det som en orsak för att börja eller fortsätta att röka.

Jag är dock en fd rökare sen snart 7 månader tillbaka.

Men åter till förbränningen. Om vi nu skippar ciggen vad får fart på metabolismen då?

  1. Kryddor: Ökar metabolismen genom att kroppstemperaturen ökar.
  2. Ät lite och ofta.
  3. Ät frukost!
  4. Drick Te! Naturligt grönt te innehåller ett ämne som ökar din förbränning, katekiner. Vilka även möjligen är/kan; antiinflammatoriska, anti cancer och förbättra kolesterolet!
  5. MÅ BRA!=sömn och motion!
Det här är små knep som man själv lätt kan åtgärda utan att behöva tänka allt för mycket
Vill man se vara lite mer avancerad så kan man öka förbränningen genom olika mängd protein, kolhydrater och balanser och en massa andra säkert enkel hokus pokus men som gör hela processen svår för mig.
Jag håller mig till mina fem punkter som är lätta att komma ihåg.

Tidningen iForm har en en listan på 10 punkter som är väl värd en titt och när man är där kan man alltid passa på att leta goa recept😉

Gästbloggaren S

En otroligt gripande berättelse om ungdom och övervikt skriven av S.

https://jagakcal.wordpress.com/gastbloggare/