Stöter på patrull direkt!

Så är det dags att räkna. Som en gammal återfallsförbrytare på viktväktarna som kan jag lova att jag kan räkna. Tror ingen kan räkna points som jag med tanke på hur mycket pengar viktväktarna tjänat på mig.
Men nu ska jag räkna kcal. Puh!

Då börjar vi. Köttgryta med färska champinjoner och tomater.
Smör 50 g, fläskfilé 850 g, milda matgrädde 4% 2,5 dl, 500 g champinjoner, 6 tomater, 1 msk oxfond, 2 msk tomatpure och kryddor. Cayenne, svartpeppar,salt. Men herreje vad enkelt det är att räkna med ShapeUp club appen. Och jag som trodde att vi skulle äta vid midnatt innan jag var klar. 1750 g köttgryta blev 1620 kcal. Jamen då skriver jag in egna kalorier.

Vad äter vi då till grytan? Jo ris…!
Inga problem, det är bara att söka på kokt ris på ShapeUp. Trodde jag ja!
Kokt ris gav en uppsjö olika kcal. Allt från 108 kcal till 148 kcal/100 g. Inga problem tänker jag och kollar på rispaketet….NU blev det problem för där står 344 kcal för 100 g.

Min man och jag började bli nervösa. Vi hade ju tänkt äta oss mätta i alla fall men såg nu att det fick bli köttgryta med ett riskorn.
Men inte kunde det väl vara så fel på shapeUp?
Nej, naturligtvis inte!
Enheterna som står på paketet är okokt ris! Det fick jag även bekräftat när jag sökte på just okokt ris i ShapeUps matdatabas.

Vad blev det då? Jo hela 200 g ris och 300 g köttgryta🙂 En fantastisk 600 kcal middag.

image

4 thoughts on “Stöter på patrull direkt!

  1. Hittade din sida via Shapeup club….anmälde mig till Guld igår det blir lite roligare att fixa då..mer inställnignar och så….. din gryta såg god ut….skall göra den på fredag men jag äter inte ris så jag kan woka nåt tilld det. Har du stor viktnedgång framför dig ?? jag har böjat 72.2 och är nu på 68.8 ksall ner till 58…. har vägt det förr och det är min trivselvikt….

    1. Hej Annica! Vad kul att du hittade hit!
      Jag har i 30 år försökte med allt och det enda jag har lyckats med är viktväktarna. Det som stör mig med VV är att mat blir points så nu när jag hittat ShapeUp känns det så rätt.
      Jag har ca 25-30 kg att gå ner så det kommer bli en hel del blogginlägg

      Tänkte lägga upp ett litet länkbibliotek med inspirationskällor så jag hoppas det är okej att jag lägger till dig där

      nu kör vi Annica!
      Kram

Kommentera

