Måste man vara rik för att kunna banta?

Det kostar att banta det är en sak som är säkert.
Viktväktarna, viktklubben, ShapeUp Club, LCHF.se alla kostar dom. Och det är ju självklart! Ett företag kan inte bedrivas på välgörenhet.

Men att maten ska kosta så är mindre kul. 😦

Ett exempel är en festmåltid. En fredagsmiddag med lite gott vin tex. Vi tar och räknar lite på detta.
En stor köttbit ( 50 kr),
pommes frites
(18 kr/1 kg)
bearnaissås (22 kr).
Du kan blir väldigt mätt för 90 kr.  I kalorier blir ovanstående ca 300+1300+710= 2310 kcal om du får i dig all mat!

Det förstår vem som att det där är inte ett alternativ när det gäller kcalkontot men lönekontot klagar inte. Men för att inte kcalkontot ska få tuppjuck så gör vi ett nyttigt alternativ.
Vårt festmiddagsalternativ är
Samma kött (50 kr) men vi ersätter pommes med en sagoligt god
Ratatouille som betyder fransk grönsaksröra
Kall viktlökssås som vi gör själva.
Vad kostar då den?
3 st Tomtater (21 kr), 3 st paprika (21 kr), 1 st=300 g zucchini (14 kr), 2 st lök (3 kr), 1 st=400 g aubergine (13 kr), 1 burk krossade tomater (11 kr), färska örter (25kr) och 1 burk creme fraiche (12 kr) 170 kr! och skulle jag mot all förmodan sätta i mig hela måltiden så skulle jag ända bara få in mig  300+505+170=975 kcal

Summa sumarum, ju mindre kalorier desto dyrare blir det.
 

4 thoughts on “Måste man vara rik för att kunna banta?

  1. Jag funderade lite i samma tankar när jag åt LCHF och tyckte det var dyrt med fett, ostar och kött. Men å andra sidan är det ju inte så billigt med grönsaker heller, om det är fel säsong.

    Helt sjukt egentligen, men väldigt tänkvärt! 🙂

  2. Jag tycker det brukar vara ganska kul att se hur folk står och fnyser åt t ex paprika för 50:-/kg för att sedan glatt gå till smågodiset för 70:-/kg.

    Helt klart är det dyrt att äta bra mat, men jag vill nog faktiskt ha det så. Alltså inte att det är dyrt, utan att jag inte vill äta den mat som är för (skräp)billig.
    Slår man ut sitt ätande per månad så tror jag ändå att den smalare vägen vinner. Skräp, fika och godis är billigt, men har samma effekt som de många billiga sakerna på IKEA. Dyyyrt vid kassan.

  3. Jag tror för min del iofs att det går på ett ut för nu är portionerna halverade, sötsaker, snacks och annat tjafs bortplockat, drickandet sparsammare…. jag tror nog jag sparar en del faktiskt…. 🙂 Kram på dig kära syster….hoppas det går bra

Kommentera

