Få fart på metabolismen!

I alla tider har jag fått höra att rökning ökar på ämnesomsättningen eller Metabolism som det heter och det är därför man går upp i vikt när man slutar röka. Jag är faktiskt benägen att tro på det MEN jag skulle aldrig använda det som en orsak för att börja eller fortsätta att röka.

Jag är dock en fd rökare sen snart 7 månader tillbaka.

Men åter till förbränningen. Om vi nu skippar ciggen vad får fart på metabolismen då?

  1. Kryddor: Ökar metabolismen genom att kroppstemperaturen ökar.
  2. Ät lite och ofta.
  3. Ät frukost!
  4. Drick Te! Naturligt grönt te innehåller ett ämne som ökar din förbränning, katekiner. Vilka även möjligen är/kan; antiinflammatoriska, anti cancer och förbättra kolesterolet!
  5. MÅ BRA!=sömn och motion!
Det här är små knep som man själv lätt kan åtgärda utan att behöva tänka allt för mycket
Vill man se vara lite mer avancerad så kan man öka förbränningen genom olika mängd protein, kolhydrater och balanser och en massa andra säkert enkel hokus pokus men som gör hela processen svår för mig.
Jag håller mig till mina fem punkter som är lätta att komma ihåg.

Tidningen iForm har en en listan på 10 punkter som är väl värd en titt och när man är där kan man alltid passa på att leta goa recept 😉

Kommentera

