Men HUR hinner ni???

Ett par av mina vänner på facebook är outstandning. Dom har barn, jobbar heltid, har en sju-jäkla massa fritidsintressen och så på det får man läsa om deras fantastiska träningspass 12 gånger i veckan!

Själv jobbar jag heltid, har vuxna självgående barn och en man som jag delar många fritidsintressen med. Jag har en stor vänkrets och familj som jag älskar att umgås med. Låter som om jag borde ha all tid i världen men ack vad jag bedrar mig!
Och kom nu inte och säg att jag ska kliva upp en timma tidigare och gå ut och gå. Jag ska GILLA att träna för att det ska funka för mig.

Måste man vara Superwoman för att hinna träna? (tack och lov för faceinahole.com ;))

En kompis skrev här om dagen till mig:
Läste din blogg ang träning. För min del blir jag så jäkla förbannad på dom som säger ”det är bara att klämma in och planera”. Mmmm eller hur. När jag har barnen så springer vi mellan deras träningar och annat de ska göra. Sen måste jag åtminstone vara mamma till minstingen som ännu inte kan lämnas ensam själv. Har inga ärtiga väninnor att lämna honom till så jag kan träna tre gånger i veckan…

När jag inte har barnen så går jag upp senast 0530, rusar till jobbet och jobbar minst 10 timmar de dagarna för att dra in tiden jag inte kunde jobba när jag har barn (jobbar 6 timmar de dagarna). Är glad om jag kommer levande hem innan 1900. Finns inte en chans att jag pallar och träna de dagarna heller. Orkar inte äta heller…så det jämnar ju ut sig. *skratt*

Innan ungarna kom och jag blev ”singel” så tränade jag regelbundet så jag vet fanimej vad det innebär att göra det regelbundet. Det finns inte en chans att jag får ihop det nu. Det som retar mig mest är att alla som säger ”det är bara att planera in” har en man som kan ta ungarna de dagarna de tränar.

Så nu har jag spytt av mig min galla också. Haha Ha en superskön helg gumman!

Jag beundrar verkligen ”vardagsmamman” och ”vardagspappan” som ”vardags”tränar det vill säga inte har det som ett fritidsintresse utan som ett sätt att få röra sig, få egen tid men oxå för att det är kul.

Hur får DU ihop ditt livspussel? Måste träning bli ett fritidsintresse? Gör du avkall på något för att hinna träna?
Hör gärna av dig för jag vet flera som har samma problem som jag har.

TräningsbloggarTräning

Varför går jag inte ner i vikt? Jag äter ju bara tomma kalorier!

Så kan man säga🙂 Det är inte riktigt rätt men rubriken pekar på hur KORKAT det är att kalla just tomma kalorier för tomma när dom är sprängfyllda! Varför inte kalla saker för vad det är?

Tomma kalorier är ett livsmedelsrelaterat begrepp som syftar på ett högt intag av fett och/eller socker men väldigt lite vitaminer och mineraler. Begreppet används när energiinnehållet mäts i såväl kalorier som i Joule. Exempel på livsmedel med tomma kalorier är: godis, glass och läskedrycker. Ett högt intag av tomma kalorier kan leda till övervikt eller näringsbrist. Källa: Wikipedia

Tomma på näring JA men sprängfyllda av onyttigheter. Varför inte kalla det onyttiga kalorier istället? Eller Näringslösa kalorier?

Samma sak är med ordet normalvikt. Jag fullkomligen avskyr det ordet. Kan någon förklara för mig var en normalvikt är? Ordet normal har flera betydelser. Den bästa är nästan betydelsen  ”ett materialiserat mått, mätinstrument eller mätsystem som är avsett att definiera eller reproducera en måttenhet.” QUE?!

Normal är en parameter som vi  satt upp för vad som är okej! Ja men då kanske det är normalt att väga 120 kg för att någon tycker det, men någon annan tycker inte det är normalt att tycka att det är okej så då är det inte det….?

Nä, jag kommer från och med nu istället för att säga Normalvikt säga Bravikt. Jag ska gå ner till en vikt som är bra för mig och inte för vad någon tycker är okej.

Oj, ögnar tillbaka och inser att jag nästan låter arg men det är inte meningen🙂 Jag är inte ett dugg arg. Jag bara brinner så för det jag skriver om😉

TräningsbloggarTräning

Smarta val gör att man slipper ångest!

Hörde om riktigt bra princip i veckan. 80/20!

80/20-principen handlar om att göra 80 procent nyttiga matval, 20 procent lite vad som helst.– men då verkligen njuta av det.

Med nyttigt så menas hälsosam mat med långsamma kolhydrater, bra fetter, mycket frukt, fiberik och näringsrik mat samt träning. Onyttigt= snabba kolhydrater, snabbmat, godis, alkohol, bakverk osv.

Jag älskar 80/20 principen för om jag tillåter att 20% av mitt veckointag är riktigt onyttigt så slipper jag all ångest, skuldkänsla och jag slipper att försvara mitt val för mig själv. Men det är viktigt att det vara blir 20% för attans så lätt det är att det blir 70/30-60/40 efter ett tag!

För mig innebär detta 1820 kcal i veckan får vara onyttiga. Det är 15 glas rödvin det!😉

Och så vill jag påminna om WOW! Jag får vänta ett par dagar med att WOW.a på grund av en grym skoskav men räknar med många steg på onsdag!

Följ min blogg med Bloglovin

Efterlysning: Kalorier sökes!

I går var en sån där superbra dag när allt kändes toppen! Ni vet en sån där PoWOWer-dag!

När vi kom hem skulle vi laga till Tikka Masala. Kyckling, bambuskott, minimajs och en burk med Tikka Masala.
Det kan ju inte vara så mycket kalorier.

DET FANNS INTE EN ENDA!🙂

Eller? Den här burken vi köpte saknade näringsinnehåll. Jag trodde det var lag på att det skulle finnas.

 

Men hur gör man då om det saknas kalorier på maten? Hur gör man på restaurangen eller hemma hos vännerna?

Jag själv försöker lära mig att alla situationer kan man bara inte ha 100% koll på utan ibland får det vara som det är utan att jag stressar upp mig för det.

Tex. i morgon ska vi på 45 års fest och jag kan inte nojja över kalorier i maten. Jag väljer att äta mig mätt utan att överdriva. Jag väljer att ta mer av det gröna (Petra det är väl lite grönt till? ;)) och jag väljer att njuta av festen utan att överdriva.

So what att jag inte vet vad maten innehöll i går. Jag kan inte ägna timmar åt att först gå igenom VAD burken innehåller för att sen googla i livsmedelsdatabasen för att sen försöka få fram en ungefärlig kcal siffra…. Ni hör ju! Man skulle bli knäpp!

Tikka Masalan var fantastiskt god och jag åt mig precis så lagom mätt!

Okej, nu ska jag vara ärlig. Jag överdrev när jag skrev att ägnar timmar åt att googla på mat. Det stämde inte i detta fall men i alla fall😉

Jag gick in på Patak’s engelska sida och där hittade jag näringsinformationen 94 kcal/100 g så svårt var det inte men i bland får man bara låta det va och försöka använda det sunda förnuftet!

Nu är det snart helg och förhoppningsvis kommer solen lysa en massa så det blir en lång WOW! Ni glömmer väl inte gå in och gilla! http://www.facebook.com/walkofweight

WOW!

Först vill jag gratulera Kronprinsessan Victoria (min namne :)) och Sveriges Prins, Prins Daniel till den lyckliga tilldragelsen. En liten tjej. Genast går tankarna till vår egna prinsessa. Denna glädje! Grattis och all lycka och välgång!
Kärleken är den största!

Sen vill jag berätta att jag i går insåg att jag är ett hopplöst fall!😉 Jag kommer bara inte ut på normala promenader! Behöver inte ens nämna det som promenader utan att jag går bara inte.

Men så ibland får jag lite idéer som inte är sååå dumma och i går fick jag en sån. Jag fick en liten WOW upplevelse helt enkelt.

WOW ~Walk of weight! Gå ner i vikt🙂

Tanken är att få igång en folkrörelse. Inte bara här utan överallt (nu är jag VÄLDIGT ambitiös känner jag)
Inte bara gå för att gå ner i vikt utan gå för hälsans skull. Gå för att INTE gå upp i vikt från början. Gå för att det är ett billigt, enkelt och miljövänligt alternativ för att ta sig fram.

Jag har skapat en facebooksida http://www.facebook.com/walkofweight och jag hoppas vi tillsammans kan hjälpas åt att få igång rörelsen!

Tänk vad häftigt om vi kan ha wow-gäng som går ihop?! Jag ryser bara jag tänker på det🙂

Så, in och gilla WOW, börja gå, berätta på WOW så får vi se hur långt vi kan gå!

Aldrig mer???

Det slog mig som en blixt från klar himmel.

Min kompis skrev på facebook om en av mina favoriträtter. (en av väldigt många!)

Direkt kom tanken ”när jag är klar… då jäklar! Det blir en STOR tallrik med isterband och dillstuvad potatis och massor av senap”

Men är det här jag jobbar med. Jag blir aldrig klar! Jag ska inte äta STORA portioner mer.
När jag pratar stor pratar jag byggarbetarsize så ni inte tror jag kör någon form av svältversion 1.0.

Det är ju så klart så att i takt med minskad kost, minskad vikt och ständigt arbete med den psykologiska biten så minskar ju även matsäcken och med det även storleken på portionerna. Men ni kan nog inte förstå hur man som överviktig våldtar mat. Hur man ser en tallrik med isterband eller köttfärslimpa eller köttbit (vad man nu än gillar) som ett begär, som ett måste ha för att det är så gott!

Jag brukar fnysa åt folk som tar små små portioner och tänka bulls*hit när dom säger ”Det räcker bra, jag är sååå mätt” för jag kan inte förstå hur man kan bli mätt av så lite och om man nu då är mätt ändå kan säga nej tack när det är så gott.

Ni hör vad jag kommer få jobba med mitt psyke🙂 men det är okej att göra det.

Jag tror nämligen att banta först – tänka sen kanske inte är en sån bra idé.

Det är nog inte så dumt att fundera på orsak till problemet (hitta skadan) innan man försöker lösa problemet. Faktiskt så är det nog det enda rätta när jag tänker efter.

Man kan ju inte laga ett benbrott innan man röntgat! Du kan inte laga en vattenläcka innan du vet var det läcker! Du kan inte gå ner i vikt och behålla vikten om du inte vet varför du går upp i vikt så ofta, varför du är överviktig.

Från en stor tallrik isterband till en kvart i psykologstolen.🙂

Semlan. En lustfylld mördare?

Fettisdagen infaller dagen före askonsdagen som förr var inledningen på fastan som sträckte sig fram till skärtorsdagen. Kyrkan uppmanade oss att äta ordentligt inför fastan och vad fyller magen bättre än en semla? Fastan bestod av vatten och klippfisk och det var allt man fick äta fram till påskdagen. Avsikten var att påminna om Kristus 40 dagars fasta i öknen.

Den första semlan i norra Europa finns på en målning från 1250 i en dansk medeltidskyrka.
Seden med fastlagsbröd och senare fastlagsbullar kom troligtvis från Danmark och Tyskland och spreds hit under 1600-talet.
På 1700-talet åts de kokade i varm mjölk och fylld med mandelmassa.
På 1800-talet serverades de i tallrik med varm mjölk, överstrött med socker och kanel.
Först i början av 1900-talet började man äta semlan direkt i handen.

Men man ska nog passa sig för att äta för mycket av denna lustfyllda semla. Tisdagen den 12 februari 1771 åt kung Adolf Fredrik hetvägg och dog en kvalfull död.

Ett bakverk fyllt med historia. Inte undra på att den innehåller så mycket kalorier… eller???

Om man följer receptet för släta bullar på baka.se så får man en bulle som innehåller 195 kcal.
Vanlig grädde innehåller 375 kcal/100 g och en normalportion är ca 25 g och ger 94 kcal. Mandelmassa är det som kostar mest per 100 g. Hela 460 kcal/100 g. Jag hade ingen aning om vad mandelmassa innehöll mer än mandel och när jag såg mängden kcal var jag tvungen att googla. Mandelmassa består av mandel, socker, florsocker och grädde därav högt kaloriinnehållet. I en vanlig semla har du ca 10g mandelmassa utblandat med lite vatten eller grädde.

Summa sumarum: Om du äter en normalstor semla så innehåller den 335 kcal. 

Om du är normalviktig så ska du äta ca 2500-3500 kcal. Naturligtvis  helt beroende på aktivitet och ålder, men då känns 335 kcal nog rätt okej. Till och med jag som bara ska äta 1300 kcal per dag har råd med en🙂