Är höften en bra metod?

I tre dagar har jag jobbat utomhus i kylan.
Detta har gjort att jag inte gärna tagit upp mobilen för att i -8 grader knappa in en frukostfralla eller mina andra matintag. När jag kommit hem har jag varit alldeles för frusen och trött för att väga, mäta och anteckna kcal.

Det är då den berömda höften får träda in.

OK!
I måndags åt jag:
Frukost: 2 mackor made by min man. (Han gör alltid mina frukostmackor 🙂 )
Mellanmålet: bestod av en ost och skinkfralla.
Lunch: bestod av en ost och skinkfralla. (dissade Mac Feast meny ;))
Middag: Ärtsoppa minst 4-5 dl, 3 knäckebröd och säker 20 gram smör och skånsk senap.

Och här var jag nu då alldeles för trött för att ens börja tänka på att regga dagen på ShapeUp Clup så jag höftade.
Lite snabb huvudräkning så tror jag att jag åt ca 1400 kcal.

Jag tjänade ju ihop en HEL DEL motion oxå. Arbeta ute i ständig kyla och rörelse från 9-16 är minst 1200 kcal.

Hur mycket blev det faktiskt då? Om jag nu i efterhand registrerar det?! 1411 kcal!
Och då har jag varit noggrann och inte dragit av utan räknat minsta lilla gurkbit!

Det gick ju bra den här gången, men nästa då? När man kanske tar en normalstor biff, och lite sås och obestämd mängd potatismos? Hur långt är ett snöre?

I vissa fall måste man höfta men i så stor utsträckning som möjligt anser jag att man ska väga och föra in sina kcal.
Skaffa dig en bra våg, gärna ett decilitermått på jobbet. Väg och mät och olika produkter så att du vet vad det du ofta äter väger. Biltema har en hushållsvåg för 149 kr med tareringsfunktion (Du kan nollställa vågen efter varje ingrediens)

Det är tyvärr höften som fått mig på fall varje gång och som gjort att jag gått upp i vikt igen.

Kommentera

