”Världens dyraste urin”

Trots kyla, mörker, vinter och snö mår jag oförskämt bra.
Har nog med att göra att jag faktiskt har gått ner 🙂 Nej! Jag har INTE vägt mig ännu men det känns!

Däremot berättade min kollega om hur trött och energilös hon känner sig och om sitt inköp på apotektet i går. Vitaminer!

För bara någon/några veckor sedan hörde jag om uttrycket ”världens dyraste urin”.

Vi svenskar äter bra! Vi har bra grönsaker och frukter och vi får i oss mängder av vitaminer om vi äter rätt. Min kollega lever på frukt och grönt. Ändå blir hon på apoteket rekommenderad vitaminer. Inte en sorts vitamin utan en superkur med vitamin A till Ö.

Som jag berättat förr så är kost och näringslära en hobby och Livsmedelsdatabasen är min bibel. Den finns även som app till Android

Jag har också som gammal nattarbetare fått lära mig om vikten av D-vitamin och solljus.

Vi svenskar överdoserar med vitaminer på burk och då kroppen inte kan tillgodose alla vitaminer så är det som sagt var ”värdens dyraste urin” vi kissar ut.
Känner du dig trött, deppig och hängig nu? Då kanske du behöver lite D-vitaminer. Solarium, omega-3 och en spark i röven på apotekspersonalen kan få vem som helst att piggna till 😉

Vill du läsa mer om vitaminer, näring och hälsa kan jag rekommendera http://www.halsosidorna.se/index.html

Fakta: D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning.
15 – 30 min om dagen täcker dagsbehovet under sommarhalvåret.
Solen måste stå i ca 45 grader eller mer för att du ska kunna bilda D-vitamin utav solen, då UVB-strålningen som behövs för att bilda D-vitamin annars filtreras bort av atmosfären. Detta innebär att f.o.m. okt – mars kan du i princip inte bilda D-vitamin utav solen. Kroppen lagrar D-vitamin i ca 1 – 3 mån, sammantaget innebär detta att D-vitaminbrist kan förekomma från okt/nov – mar/apr om du inte får i dig tillräckligt med D-vitamin genom kosten eller genom tillskott.
Naturliga källor är bland annat fiskleverolja, fet fisk, lever, äggula och mejeriprodukter. Eftersom D-vitamin är fettlösligt försvinner det i lättmjölk och mellanmjölk, där det mesta av grädden tagits bort. Därför är det vanligt att dessa mjölksorter berikas med D-vitamin vid mejerihanteringen. Samma sak gäller för margarin, som ju i matlagningen ersätter det smör, som annars skulle ge tillskott av det D-vitamin som smör naturligen innehåller.
Rekommenderad dagligt intag (RDI)
Vuxna 7,5 – 10 µg/dag = 400 IE
Små barn och gravida, ammande och äldre 10 µg/dag
Kommentera

