Points VC Kcal?

Ju mer jag lär mig om kalorier och hur mycket saker faktiskt kostar så börjar jag fundera på orsak till att jag inte behållit min vikt när jag gått ner med viktväktarna och varför det ibland varit så trögt.

Viktväktarna, här nu benämns endast VV och Shapeup Club får bli SuC 🙂

Enligt VV ska man äta ett visst antal points per dag.
Du får fram antalet points genom din ålder, vikt, sysselsättning och om du ska gå upp eller ner. Jag ska väl äta ca 22 points per dag.
Därefter  går du på möten, får information om kost, motion, råd och tips men framför allt får du enorm stöttning.
Du kan gå på möte i hela Sverige! Alla följer samma plan så du missar inget.

Vad är då en points? Jo points får man fram genom en liten formel ”Points= vikt/100*(energi/60+fett/9)”

Om du följer VVs kostplan och äter dina antal points så ska du gå ner ca 0.5 kg i veckan om du är kvinna. Och det är ju bra. Men nu kommer vi till det lilla lilla problemet som har gjort att jag inte ser VV som ett alternativ längre.

Från deras Pricksystem (som var bäst!) till dagens points-plan har det tyvärr gått lite utför.

Ät hur mycket pasta, potatis och kött du vill för x antal points. Grönsaker och frukt är fritt och buljong är smaksättare så det räknas inte.

Men vänta nu. En sak jag lärt mig med SuC är att ALLT innehåller kalorier! Visste ni tex att röd paprika innehåller 11 kcal mer/100g än vad grön paprika gör?

Viktväktarna har i alla år marknadsfört sin 0-points soppa som lösningen om du inte har points kvar.

Bra, då lagar vi den varje dag och rasar massor i vikt för den kostar ju inte….eller?

VV 0 points soppa
Blandade grönsaker och rotfrukter tex: portion 2,5 dl

Squash 400 g = 80 kcal
Blomkål 350 g = 112 kcal
Morötter 300 g = 123 kcal
Palsternacka 100 g = 75 kcal
Purjolök 300 g = 122 kcal
Kålrot 200 g = 70 kcal
krossade tomater 400 g = 125 kcal
Buljong 5 dl/450 g) = 25 kcal
Vitlök
Basilika
Oregano
Timjan

Oj!!! 732 kcal för hela soppan. OK ärligt så är det mycket soppa. Vi pratar 2,5 l soppa ca och du äter kanske endast 4 dl men ändå. Det är inte gratis! Allt vi stoppar i mun kostar även om det är aldrig så lite.

Det här har varit ett av mina stora problem. Jag har överdoserat frukt och grönt för det har varit gratis. Jag har inte fått lära mig att allt kostar utan jag har fått lära mig genväg för att kunna trycka i mig så mycket som möjligt för 0 points.

Sista gången på VV satt en tjej och var förtvivlad. Hon gick inte ner. Det visade sig att hon och hennes man ägde ett grönsaksstånd…. Ni kan ju gissa vad hon åt.

Åter igen. Jag vill inte klanka ner på Viktväktarna för dom är bra. Eller var när jag gick där. Men jag vill att dom slutar tala om mat som gratis och lär en genvägar för hur man ska fylla magen på billigaste sätt! Jag vill att dom lär en få ett sunt förhållande till mat. Mat ÄR kalorier. Mat kostar oavsett om den är en grön, gul eller röd prick!

8 thoughts on “Points VC Kcal?

  1. Så rätt så, klart att det finns kcal i allt du stoppar i dig, jag räknar i kcal på Viktklubb, gick ner 10 kg på 5 månader. Jag har provar VV ett antal gånger fär många år sedan och jag var alltid hungrig. det jag lärt mig är att jag måste äta så mkt mer protein för att klara av att gå ner i vikt. Lycka till! // Eva

    1. Vad härligt att höra. Har du fortsatt räkna eller har du så pass bra koll att du vet cirka vad du ska äta? Viktklubben vinner i längden. Problemet för mig är att dom inte har app.
      Tack! Jag kämpar på 😉

      1. Hej, nja jag har inte stenkoll och jag borde räkna och fylla i min dagbok på VK, jag ska ta ett nytt tag nu eftersom jag har ca 5-6 kg kvar till mitt mål. Men det är så lätt att bli lite nöjd när man gått ner som jag gjort fast jag ska ner det sista med. VK har en slags sida som jag har på Iphone men den är inte spec bra. Då kämpar vi vidare då 🙂 Heja oss!!

  2. Mycket intressant! Jag hittade det här inlägget när jag sökte efter hur det fungerar med points, för en kollega är med i Viktväktarna, vars tänk jag ställer mig lite kritisk till. Själv har jag gått ner 20 kg genom att räkna kalorier och på det sättet lära mig förstå hur energi in och energi ut fungerar ”i den riktiga världen” 🙂

    1. Tusen tack Anna!

      Som jag skrivit som är det inget fel på viktväktarna om det fungerar långsiktigt men tyvärr är det svårt att komma till insikt och få till en livsstilsförändring när man ska ägna dagen åt att omvandla fett och kolhydrater och även motion till kolhydrater. Sen gillar jag inte pengaindustrin runt folkhälsoproblemet övervikt!
      Verkligen kul att du hittade hit!

  3. Om du räknar 55 kcal som 1point eller som 55kcals vad spelar det för roll? Vad gör 55 mer riktigt än 1? Vad är den verkligen världen?
    Jag förstår inte? Varför inte förenkla räknandet istället?
    Att gå ner i vikt handlar om sunt förnuft. Det är jättebra att grönsaker och frukt är ”0 points” just för att du vid en viktnedgång saknar många vitaminer och mineraler och behöver få i dig det genom frukt och grönt. Att BANTA är inte hälsosamt, att leva sunt är hälsosamt.

    1. points är inte bara kcal/Kj utan en kombinationsberäkning av fett och kcal/kj.
      Frukt och grönt är kcal. Det är inte noll!

  4. Självklart är det kalorier i allt men sen går det åt en del energi att förbränna en del av sakerna man stoppar i sig , som tex frukt och grönt . Äter man tex en apelsin så innehåller även den fibrer som göra att kroppen får arbeta för att ”bryta” ner den och man blir inte lika fort hungrig .

Kommentera

