Vikten av gener!

Idag ska jag göra reklam!

Författarna Karin Bojs och Anna Bratt har skrivit en bok som heter ”Vikten av gener”. Min vän Ann Marie rekommenderade den till mig.

Det lät ju bra på baksidan i alla fall men att läsa faktaböcker om bantning och gener är väl inte jättehett. Men attans vad förutfattade meningar ställs på sin spets ibland och här är ett sådant fall.

Anna och Karin inleder med att berätta att dom inte driver bloggar (surar :() och att allt övervikt handlar om gener. Det finns en uppsjö bantningsmetoder och dom går vi igenom utan vinstintresse. Den inledningen fick mig först inte att hoppa högt men oj va jag hoppa! Första sidan kapitel 1.

Anna berättar hur år ut och år in bantat, provat olika dieter och hur hon.. misslyckats i och med att hon måste göra det igen.. och igen. Först trodde jag hon skämta! Det var ju PRECIS MIN historia hon beskrev! Men jag förstår att det är flera som kommer känna igen sig och att det handlar om en stor grupp av oss.

Sättet boken är skriven på får mig ibland att glömma att det är en faktabok. Det finns humor, en saklighet så att oavsett om man inte ens vet vad en gen är förstår och det finns tung fakta. Dom här tjejerna har läst på!

Min favorit Stephan Rössner, professor emeritus tycker att författarna är ”två synnerligen kompetenta vetenskapsjournalister, anställda på Dagens Nyheter, som systematiskt uppdaterar kunskapsläget om genetikens betydelse för vikt och viktutveckling.”

Vänner! Köp/Låna boken redan idag så lovar jag att helgen är räddad.🙂 Har jag inte övertygat dig ännu?

Då kan du provläsa boken på smakprov.se . Boken köpa du på Adlibris eller  Bokus. Vill du hellre låna den på biblioteket så finns den som e-bok i formaten   EPUB med Adobe-kryptering eller    PDF med Adobe-kryptering.

Hoppas du kommer tycka om den och jag blir jätteglad om ni skriver och berättar vad ni tycker!

3 thoughts on “Vikten av gener!

  1. Hejsan! Har följt din blogg en tid nu och tycker inte det är mer än rätt att du får följa min resa också;) såg ditt inlägg på forumet men då jag inte vill ha en hel hög med okända läsare på min blogg så erbjuder jag den här i stället till dig och dina läsare.

    Fortsätt kämpa, du är inte ensam! demieguiron

  2. Hej, vad kul att du hittat hit och tusen tack för att du delger dig blogg till mig. 300 kcal receptet tackar jag extra för. Perfekt som lunchmat!! Du är bokmärkt och jag ser fram emot att få följa din resa!

Kommentera

