Söndag och sol=trafikstockning på gångvägen!

Jag tror verkligen inte det finns något annat land som har så många söndagspromenerare som vi i Sverige har.

Solen hinner inte ens vakna förrän man kl 6.45 ser ett par gångare ute. Går med stora bestämda steg, påpälsade, leende, säkert utan mål-bara dom är ute i det fina vädret- och jag är övertygad om att dom gillar det.

Att gå är något av det absolut tråkigaste jag vet. Jag får kli i kroppen så fort promenad kommer på tal.

Ändå var det just det jag var ute och gjorde idag. Jag gick! Från hemmet via ett byggområde och affären till hem. Precis det jag ogillar så förbenat. Men som ett led i mitt nya jag så behöver jag röra på mig och att gå är både billigt och fruktansvärt enkelt.

Jag försöker bli rörligare. Idag, när jag inte har något inbokat är jag en riktig soffpotatis men detta försöker jag ändra på.
Det började med att jag laddade ner runkeeper och vi tog 2 superpromenader men sen hände ingenting.

I går gick jag och köpte en stegräknare. 149 kr på XXL. Enklaste varianten som räknar stegen och inget mer.

Idag gick vi! 7293 steg. 5,27 km, 60 min. Förbränning 397 kcal.

Jag tycker fortfarande det är trist men när jag tänker på vad jag på en timma kan tjäna så är det inte så himla dumt.
Enligt ShapeUp Club tjänar du när du går: Snabbt 200 kcal/30min, Normalt 169 kcal/30min, Långsamt 128 kcal/30min

Nu har jag satt upp ett mål. Varje dag ska jag gå 5000 steg. Har ingen aning hur det kommer och gå och kanske är det för högt satt mål eller för lågt. Är jag helt fel ute så får jag korrigera antalet steg. Inget är hugget i sten.

Jag sitter nästan hela dagarna på jobbet och när jag hämtar frukt från köket gör jag det för hela veckan. Första förändringen blir nog att hämta en frukt åt gången 🙂

Vi får väl se om jag kanske blir en sån där som bara älskar att gå. Det skulle chocka många i min omgivning 😉

 

One thought on “Söndag och sol=trafikstockning på gångvägen!

Kommentera

