Vig som en gravid flodhäst

och graciös som en elefant i en porslinsbutik. Kondis som en astmasjuk blåsval och ork som en sengångare.

Jag tror jag fick med alla egenskaper för hur jag känner mig när det kommer träning på tal.

Det funkar bara inte! Jag vet inte vad felet är men jag orkar verkligen inte. Jag lovar att jag kan ALLA bortförklaringar till att slippa träna. Jag har ju tränat på det i typ 30 år.🙂

Jag skrev här om dagen att det var en skitdag. Detta var på grund av att jag hade så grymt ont i ryggen. Efter ett besök på vårdcentralen i måndags fick jag veta att det var en förskjutning på bröstbenskota? Typ.

Hem och la mig för att vila mig i form och DÅ började jag tänka på träning. På allvar!! Jag låg och fundera på hur jag skulle kunna träna ihop ett par kalorier.

Tänk er nu scenariot: Ni har superduper-ont i rygg och bröst och enda fungerande läget är i princip ryggläge.
HUR gör man för att få lite träning? Lite rörelse? Vifta med tår? Tumvrickning? Knäskaller?

Det är definitivt inte lätt att komma på hur man ska göra för att få fart på kroppen om man är rörelsehindrad.
Tänk sen samma scenario fast du denna gång är helt stum i benen.

Jag tänkte ju då där jag låg att detta måste jag googla på.
”Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem” ”Rotation och flektion ökar risken för diskbråck och andra ryggproblem” ”Ryggont – Träning för att undvika ryggsmärta”

JAG HAR ONT REDAN! jag vill veta hur man ska träna om man HAR ont och är rörelsehindrad. Inte hur jag ska förebygga det. Detta var lättare sagt än gjort att hitta.

Så fram tills ryggen är helt 100 får jag fortsätta med tåvickning för att övergå till förebygga ryggproblem-träning. Usch, det låter jobbigt. Wish me luck!

15 thoughts on “Vig som en gravid flodhäst

  1. Usch vad tråkigt med din rygg! Det är med ryggar som med knän. Man blir larvigt handikappad av det, vilket alltid är frustrerande. Vad har hänt från början?

      1. Har du provat att stretcha ut? Det funkade för mig när jag hade ont. Särskilt ländryggen. Ligga platt på golvet, mage nedåt, och så lyfta överkroppen som vid en ryggresning och sedan hålla kvar i det läget. Alltid värt att prova.

  2. och DÄR tappade jag tråden MMAfarsan🙂 Det där låter som träning för mig.
    Mitt problem var att jag hade en förskjutning i övre bröstbenskotan vilket ledde till ett abnormt tryck över bröstben och nyckelben. Därför förstod jag först inte att det hörde till ryggraden. Nu verkar det tack och lov knäcks rätt efter ett feltaget steg i går som gjorde att ryggraden rätades till. Får tacka halkan för att jag sparade 600 kr i naprapatkostnad🙂

    Nä men allvar! Jag inser att jag måste träna rygg. Den övningen låter lätt. Har du fler på lager? Alla förslag mottages tacksamt!

    1. Härliga halka! Det som är lätt att glömma bort är att nästan all träning tar sin början i bålmuskulaturen, dvs alla muskler i nedre del av rygg samt magen. Här ingår även benens övre del. Fungerar inte denna del korrekt, får kroppen lätt snedfördelning av vikt, och ont i ryggen kommer som ett brev på posten.

      För att öva upp core fungerar övningar som kettelbell swing (http://www.youtube.com/watch?v=q0jalJ-3e7U&feature=youtube_gdata_player)
      Vanliga ryggresningar
      Knäböj (med eller utan vikter)
      Good mornings (http://www.youtube.com/watch?v=bUpOZnhS4FI&feature=youtube_gdata_player)
      Statisk planka är också fina fisken!

      Kör hårt!

  3. och du kunde inte gå ut liiiiite lugnare?? Jag trodde jag varit tydligt med att jag och träning inte är bästa vänner.😉
    Kettelbell swingen ser ju rätt lätt ut. Fråga, kan man göra fel? Har ingen sån där klump men man kanske kan svinga med vad som?
    Återkommer om ett par dagar med status hur det gick.

    1. Behöver inte ta det lugnare, tror att du fixar det utmärkt! Gällande swingen, skjut med höfterna och ta en lätt vikt. Då skadar du dig ute och gör inte fel. Lycka till!

  4. Kanske dags att ta kontakt med en Naprapat. De kan göra under med en ömmande rygg kan jag lova! Men sen så måste ju träning till senare för att stödja upp kotorna.🙂 Börja med Promenader för att öka flåset, det behöver inte gå fort, bara man kommer ut i början. Senare kommer du nog vilja hitta på mer.

    1. Tack Sara!! jag försöker få in promenader men attans så många ursäkter det finns för att slippa. Vet att det bara är mig själv som jag lurar men ändå gör jag det. Knäpp? Ja det är jag😉

      Men jag ska börja gå och pendla med den där kettelbell grejen. Det är rätt lätt. Sen hoppas jag verkligen det är som du säger att jag vill hitta på mer annars får jag hemsöka någon🙂

      1. Det handlar om att programmera om hjärnan. Jag vet för jag har kämpat massor med just det. Att ta promenader måste ju jag eftersom jag har hundar, men av olika anledningar så blev det inte speciellt långa promenader. Nu försöker jag ändra som 17 på mig och tar dem ett par ggr i veckan (om kropp och själ faktiskt orkar) på i alla fall 4 km rundor. Huvudsaken är att man gör någonting. Att ta ett steg i taget och inte bara ”sitta och planera” vad man ”vill” göra.😉 Ju mer man faktiskt gör någonting desto mer ork får man, psykiskt och fysiskt. Att bara ”pendla” med kettlebells kommer inte ge kondition. Bara styrka. Knappt det om du inte har orken / motivationen till att faktiskt aktivera dig konditionsmässigt också. Då kan du lika gärna lägga av med försöken att gå ner i vikt med en gång.

      2. Faaaast då måste jag sticka emellan med att kettelbellswing visst ger kondition. Då talar vi om anaerob kondition. Plus styrka. Och utan en fungerande rygg är ju inte promenader att föredra, eftersom det sätter press på just ländryggen. Kroppslig funktion före cardio, säger jag.

      3. Det är möjligt. Men om man redan har problem med ryggen så är jag ändå övertygad om att lugnare promenader + ett besök med en kunnig naprapat är bäst innan man sätter igång med kettlebells. Förmodligen skirbra träning men ingenting man bara ”sätter igång med” om man redan har smärtor i ryggen, Men det är inte min kropp så ”go for it”.😉

  5. Kom igång med ”bukpressen” det är grunden för att få upp stabiliteten i de nedre regionerna. Det kan du köra liggande. Kör 5 X 3 i en vecka, öka 10 X 3 andra veckan osv upp till 20 X 3 sedan kan du ha det med varannan dag 15 X 3 som ”underhåll”. OCH använd inga redskap, hantlar, kettlebells förrän du har styrketränat minst 6 månader med bara den egna kroppen som redskap, möjligtvis en sådan där pinsam gummisnodd… 😉 Själv jobbar jag aktivt för beach 2015…

    1. Varför inga vikter? För att stärka muskulaturen är ju träning med vikter bra. Bara man tänker på formen, tekniken och att inte använda gör tungt, så skadar man sig inte. Alltför många är rädda för fria vikter, oftast utan anledning

  6. Tack Sara! Nu jäklar ska jag upp ur soffan! Härligt med stödet och att få den där knuffen!

    Tack Lasse med i sommar kommer både du och jag ligga på stranden. Det här fixar vi.

Kommentera

