Quickfix, låter som en sil för bantare

Varför ska det alltid gå så jäkla fort?? Det har tagit mig 45 år att forma denna kropp, förvisso till fel mått men ändå.

I större delen av mitt vuxna liv har jag burit på övervikt. Ett par vändor har jag varit nere på en bra vikt men det har vänt rätt snabbt. Rekordet är nog när jag på ett år gick er 25 och gick upp 26 typ.

Nu har jag ju då bestämt mig för att en gång för alla nå min målvikt där jag 1. trivs med min kropp. 2. mår bra och känner mig hälsosam och 3. får ett normalt förhållande till mat.

Till skillnad mot alla gånger tidigare har jag bestämt mig för att INTE banta, gå på diet eller något annat hokus pokus utan jag räknar kcal för att lära mig att det spelar ingen roll hur mycket jag än blundar. Den där chokladkakan jag stoppar i mun när ingen ser, den kostar.

Vi drunknar i reklam för snabba bantningskurer. ”Gå ner 40 kilo på 5 dagar”, ”Ät som en Mus-skit som en elefant”, ”tappa 15 kilo fett i veckan-(och vi garanterar att du får tillbaka dom inom 5 dagar)”

Så klart när man väl bestämmer sig för att gå ner i vikt så vill man att det ska gå fort. Minst -1kg i veckan känns som ett krav och allt annat är ett misslyckande. Herreje kan dom gå ner -16 kg på en vecka på biggest loser så…..

Sen står vi där efter x antal veckor, smalare efter att ha svält oss men jävligt förvirrade. Hur gör vi nu??
Hur gör man när man nått sin målvikt??? DET tjänar inte bantningsproducenterna pengar på så hur du gör-det skiter dom i. Helst av allt ser dom att du går upp igen så att du kan lura på dig ännu en quickfix kur.

Jag kör ingen quickfix. Det får ta tid. Det är okej om jag inte är färdig till beach 2012. Jag måste ju hinna med mentalt också. Jag har slutat knarka bantamedel. Den där quickfixen ger ingen långvarig njutning.

 

One thought on “Quickfix, låter som en sil för bantare

  1. Helt riktigt i det du säger….räkna kalorier är närmast sanningen du kan komma allt kostar det du äter….inget är fritt…..så det är bara att inse att äta rätt välja bra mat som mättar bara du har koll på kalorierna….

Kommentera

