Efterlysning: Kalorier sökes!

I går var en sån där superbra dag när allt kändes toppen! Ni vet en sån där PoWOWer-dag!

När vi kom hem skulle vi laga till Tikka Masala. Kyckling, bambuskott, minimajs och en burk med Tikka Masala.
Det kan ju inte vara så mycket kalorier.

DET FANNS INTE EN ENDA!🙂

Eller? Den här burken vi köpte saknade näringsinnehåll. Jag trodde det var lag på att det skulle finnas.

 

Men hur gör man då om det saknas kalorier på maten? Hur gör man på restaurangen eller hemma hos vännerna?

Jag själv försöker lära mig att alla situationer kan man bara inte ha 100% koll på utan ibland får det vara som det är utan att jag stressar upp mig för det.

Tex. i morgon ska vi på 45 års fest och jag kan inte nojja över kalorier i maten. Jag väljer att äta mig mätt utan att överdriva. Jag väljer att ta mer av det gröna (Petra det är väl lite grönt till? ;)) och jag väljer att njuta av festen utan att överdriva.

So what att jag inte vet vad maten innehöll i går. Jag kan inte ägna timmar åt att först gå igenom VAD burken innehåller för att sen googla i livsmedelsdatabasen för att sen försöka få fram en ungefärlig kcal siffra…. Ni hör ju! Man skulle bli knäpp!

Tikka Masalan var fantastiskt god och jag åt mig precis så lagom mätt!

Okej, nu ska jag vara ärlig. Jag överdrev när jag skrev att ägnar timmar åt att googla på mat. Det stämde inte i detta fall men i alla fall😉

Jag gick in på Patak’s engelska sida och där hittade jag näringsinformationen 94 kcal/100 g så svårt var det inte men i bland får man bara låta det va och försöka använda det sunda förnuftet!

Nu är det snart helg och förhoppningsvis kommer solen lysa en massa så det blir en lång WOW! Ni glömmer väl inte gå in och gilla! http://www.facebook.com/walkofweight

7 thoughts on “Efterlysning: Kalorier sökes!

  1. Det stämmer att kroppen ”endast” använder omkring 95% av energin man stoppar i sig men i värsta fall så får man bara en snabbare viktminskning än önskat.

    1. och här är inte det snabba viktiga. Det har tagit mig många år att äta upp mig så det får ta tid att en gång för alla gå ner.

Kommentera

