Smarta val gör att man slipper ångest!

Hörde om riktigt bra princip i veckan. 80/20!

80/20-principen handlar om att göra 80 procent nyttiga matval, 20 procent lite vad som helst.– men då verkligen njuta av det.

Med nyttigt så menas hälsosam mat med långsamma kolhydrater, bra fetter, mycket frukt, fiberik och näringsrik mat samt träning. Onyttigt= snabba kolhydrater, snabbmat, godis, alkohol, bakverk osv.

Jag älskar 80/20 principen för om jag tillåter att 20% av mitt veckointag är riktigt onyttigt så slipper jag all ångest, skuldkänsla och jag slipper att försvara mitt val för mig själv. Men det är viktigt att det vara blir 20% för attans så lätt det är att det blir 70/30-60/40 efter ett tag!

För mig innebär detta 1820 kcal i veckan får vara onyttiga. Det är 15 glas rödvin det!😉

Och så vill jag påminna om WOW! Jag får vänta ett par dagar med att WOW.a på grund av en grym skoskav men räknar med många steg på onsdag!

Följ min blogg med Bloglovin

Kommentera

