Varför går jag inte ner i vikt? Jag äter ju bara tomma kalorier!

Så kan man säga 🙂 Det är inte riktigt rätt men rubriken pekar på hur KORKAT det är att kalla just tomma kalorier för tomma när dom är sprängfyllda! Varför inte kalla saker för vad det är?

Tomma kalorier är ett livsmedelsrelaterat begrepp som syftar på ett högt intag av fett och/eller socker men väldigt lite vitaminer och mineraler. Begreppet används när energiinnehållet mäts i såväl kalorier som i Joule. Exempel på livsmedel med tomma kalorier är: godis, glass och läskedrycker. Ett högt intag av tomma kalorier kan leda till övervikt eller näringsbrist. Källa: Wikipedia

Tomma på näring JA men sprängfyllda av onyttigheter. Varför inte kalla det onyttiga kalorier istället? Eller Näringslösa kalorier?

Samma sak är med ordet normalvikt. Jag fullkomligen avskyr det ordet. Kan någon förklara för mig var en normalvikt är? Ordet normal har flera betydelser. Den bästa är nästan betydelsen  ”ett materialiserat mått, mätinstrument eller mätsystem som är avsett att definiera eller reproducera en måttenhet.” QUE?!

Normal är en parameter som vi  satt upp för vad som är okej! Ja men då kanske det är normalt att väga 120 kg för att någon tycker det, men någon annan tycker inte det är normalt att tycka att det är okej så då är det inte det….?

Nä, jag kommer från och med nu istället för att säga Normalvikt säga Bravikt. Jag ska gå ner till en vikt som är bra för mig och inte för vad någon tycker är okej.

Oj, ögnar tillbaka och inser att jag nästan låter arg men det är inte meningen 🙂 Jag är inte ett dugg arg. Jag bara brinner så för det jag skriver om 😉

TräningsbloggarTräning

2 thoughts on “Varför går jag inte ner i vikt? Jag äter ju bara tomma kalorier!

  1. Jag håller med totalt med ordet normal viktig alla har en alldeles egen normalvikt så man kan inte dra alla över samma kam. Helt sant….jag kallar det för ”Trivselvikt” för det är det ju. Alla har sin egen trivselvikt som ingen annan har.. min trivsel vikt ligger på 58-60 kg bra att ha lite spel där men den vikten kommer jag att behålla sen nu när jag har lärt mig själv att äta rätt. Viktväktarna älskar ordet tomma kalorier….inte undra på att jag gick upp dubbelt istället..hahahahah men nu kör jag mitt eget race och kalorieräkning och det funkar ju….

    1. trivselvikt är också ett bra ord! Men normalvikt?!?!?! Nej det bannlyser vi! 🙂

      hahahaha stämmer att vv gillar tomma kalorier. Ända bantar-företaget som tillverkar och säljer godis!!!!

Kommentera

