Se upp vågen! Här kommer jag!

I morgon ska jag väga mig!

Tisdagen den 17 januari började jag räkna kalorier med Shapeup Club. Tanken var väl någonstans att jag skulle banta mig i form som vanligt.
Men under resans gång ändrades mitt fokus. Ifrån att som vanligt banta till att försöka förstå -Varför? jag går upp och ner i snabbare takt än en duracellkanin.

Jag beslöt mig efter första veckan för att inte väga mig. Det var inte det viktiga. Men bakom beslutet låg också rädsla. Rädd för att svart på vitt få se att jag inte gått ner ett gram.

Idag är jag glad för rädslan. Den fick mig att tänka till! Ingen annan får ju ser siffrorna på vågen mer än jag så ingen kommer skälla, skratta eller håna mig om jag inte gått ner.
Vad är jag då rädd för?? Så kom jag på det. Jag var rädd för att om jag inte gått ner så skulle jag skita i allt, svika mig själv och vräka i mig godis som tröst och åter igen se mig själv som misslyckad.

Men okej, om jag nu inte gått ner då?? Är jag misslyckad då?
Nej jag tycker verkligen inte det längre. Jag försöker så gott jag kan med mina förutsättningar och mer kan jag inte göra.
Jag har gått från svulla kcal per dag till att äta nyttiga och normala kcal per dag. Jag har fattat galoppen på ett par saker men många saker återstår. Så som alla lögner jag dragit för mig själv, varför jag försvarat mina usla val, varför jag tyckt att en påse ostbågar själv är minimum. Det finns ett gäng frågor kvar jag söker svar på i mig själv och om mig själv men jag har fortfarande ingen brådska! 🙂 Jag gillar processen jag genomgår just nu och så här långt har jag inte stött på några vägbumpar.

Men misslyckad det är jag inte oavsett vad som står på vågen i morgon! 

2 thoughts on “Se upp vågen! Här kommer jag!

  1. helt rätt, dessutom det är lätt hänt att man inte går ner i början i alla fall för kroppen vill satsa på att reparera sig själv innan den kan dumpa överflödigt material (flabbet). Målet är att bli hälsosam och jag tycker att du har tagit stora steg mot det, dels genom att tänka till om dina rädslor, vanor etc med maten och dels genom att börja röra på dig mer. Promenader duger. DU duger.

    Jag tyckte också förut att ska man ha ostbgar/chips så räckte det inte med att dela, skulle ha en hel själv! Så länge man vågar vara brutalt öppen mot sig själv så kommer det att gå bra. Oavsett vad det står på vågen imorgon så är du en vinnare!

Kommentera

