En dåres försvarstal eller fakta?

”Det viktiga är inte siffran som står på vågen, det är det du ser i spegeln” 

våg

“Om kroppen blir rund av glädje och bräcklig av sorg, så är det inte konstigt att jag är tjock så skojigt som jag alltid har.”

Visst låter det bra?! ”Varför hålla på och tjata och tjafsa om vikt. Lär dig att gilla dig själv gumman!” NOT!! 

Jag har faktiskt försökt med den varianten också att faktiskt acceptera mig själv som överviktig och att det är min lott i livet. Det var bara ett problem. Det var en stor lögn!!

Jag låtsades må bra, jag låtsades att jag trivdes och att jag faktiskt accepterade det. Men i själva verket mådde jag piss. Fakta, det är inte min lott!! Min lott är att må så bra jag kan med mina förutsättningar och att sprida kärlek, glädje och kunskap. Självklart kan man sprida det som överviktig med men JAG kunde inte det.

Vet att det finns föreningar i stil med ”Fet och lycklig” och det är bra. Om man verkligen tycker det. Men  jag undrar jag om det verkligen är så…

Jag hoppas inte nu någon tror att jag tycker att övervikt är fel eller ful eller att man är misslyckad! LÅNG I FRÅN!!!
Har faktiskt en underbar kvinna i mitt liv som har kraftig övervikt och det är svårt om inte rent omöjligt att hitta en mer fantastisk och kreativ människa. Hon sprider mer glädje än en sol en solig dag! A-om du läser det här❤😉

Vad jag försöker förmedla är att jag är en smal person i en överviktig kropp som inte trivs och att jag respekterar överviktiga människor. Jag vet inte bakgrund eller orsak till övervikt och jag skulle ALDRIG i hela h-vetet se ner på en medmänniska för att man inte ser ut som alla andra!

En liten tanke jag vill skicka med i diet och bantningshysterin som råder i dag:
ALLA FÅR äta på Mac Donalds! Även överviktiga behöver mat! Du vet oftast inte en annan människas bakgrund så döm inte hund efter hår!

3 thoughts on “En dåres försvarstal eller fakta?


  1. Jag tror att det finns en stor skillnad på hur man ser på sin övervikt. Har man varit stor hela sitt liv så är det på ett sätt och har man inte varit det (utan fettat på sig i vuxen ålder) så tror jag att det är lättare att känna sig som "fånge i sin egen kropp". Ingen skugga faller över dig, kära vän.😀
    Men..jag förstår dig. Känner man inte till att det finns olika sätt att se på saker och ting så..ja..då måste alla friskriva sig/förklara hur de egentligen menar så att ingen ska bli upprörd. =)
    Måtte alla tappade kilon vina kring magarna på de trångsynta.:mrgreen:

Kommentera

