Nu ska latmasken straffas!

Som jag skrev här om dagen så är jag lat och latmasken i mig verkar vara över-jävligt stark. Men nu vet jag hur jag ska besegra den!

Kognitiv beteendeterapi!

Har du läst historian om Pavlos hundar? Det är nog grunden till KBT tror jag 🙂 Genom upprepning lär man sig förändra personens beteende och vanor.

Hur ska jag då kunna använda det här emot latmasken?
Jo, genom att sätta ett gummiband runt handleden och smälla det hårt varje gång jag hamnar i soffan istället för att ta en promenad! Jag lovar!
Det snärtet gör himlars ont så rätt snart kommer soffan kopplas ihop med smärta! Smart eller hur?

Är det så att allt är kopplat till psykologi när det gäller övervikt och lathet? Forskning visar att det ofta finns en anledning till att vi äter för mycket. Om vi kan hitta den – och hantera den – börjar kilona rasa. Säkert är det så, men jag tror att min lathet och min övervikt kommer av dålig kosthållning när jag flyttade hemfrån, okunskap och bekvämlighet utan att överanalysera det. Men man kanske ska börja leta i sitt inre ändå. Det finns nog en hel del intressanta saker där 😉

Även att skriva är som terapi. Jag blottlägger mig, analyserar och försöker hitta egna lösningar.
Jag lyckas inte alltid men jag har börjar förstå att det handlar om en helhetslösning och att quickfix inte är svaret på mina frågor.

Om ni ser nån med röda handleder så kanske det är en lat jävel. 😉

One thought on “Nu ska latmasken straffas!

  1. Läs och kolla på youtube vad Gary taubes har att säga om överätning/fetma. http://www.youtube.com/watch?v=mNYlIcXynwE är en utmärkt film att börja med. Nog att det har en hel del psykologi att göra också men psykiska orsaker och vad vi stoppar i oss är mycket mera ihopkopplat på cellnivå än vad man vill tro.
    Det handlar absolut om helhetslösning, det gäller ju att läka sig själv både psykologiskt och fysiologiskt. Sedan får det ta det tid det tar.

    Att bestraffa sig själv med att snärta med ett band om handleden är ingen lösning, men funkar det för dig så kör på. Men jag tror inte på självbestraffning, oavsett ”anledning” till det.

    Det handlar om att hitta en fungerande kost och programmera om hjärnan (med t ex promenader) så man tvingar bort latmasken genom omprogrammering. I alla fall är det precis så jag ser det. Omprogrammering via smärta är ingen bra omprogrammering, det ska vara trevligt att ta promenader, att starta med smärta… eee ja. associeringen kanske inte alls blir till soffan som du har tänkt dig. Ska inte hemmet vara en trevlig plats att vara på för att slappna av i? 😉

Kommentera

