Hur långt är ett snöre?

Hur många kalorier ska jag äta?

Den frågan dyker upp nu och då och det är lika omöjligt att svara på frågan om snöret.

Nu finns det flertalet sajter som hjälpter till med denna uträkning. Jag använder ju mig av ShapeUp Club som ni vet.
Den sidan har en helhetslösning som hjälper till om jag vill gå ner i vikt eller om jag vill behålla vikt.

Jag vet att för att gå ner i vikt ska jag äta 1300 kcal och för att behålla vikt ska jag äta max 2000 kcal. Min BMR ligger på ca 1650 kcal.

Men hur ska du äta då? Ja, om du inte är intresserad av ShapeUp Club, viktklubb eller om du bara vill förstå så finns två olika formler för hur mycket du ska äta.

Först ska vi reda upp ett begrepp och det är kcal  som står för kilokalorier men som vi slarvigt benämner kalori. Jag kommer att fortsätta slarva med detta så ni vet. 😉

Basalomsättning, basalmetabolism eller basalförbränning – BMR är ett uttryck för hur mycket energi (kcal eller kJ) kroppen gör av med i viloläge, det vill säga hur mycket energi som kroppens organ behöver för att fungera på ett korrekt sätt.

Så hur räknar man då? Om vi tar den äldsta metoden som är Harris-benedict formel så räknar man då här:
(formel för kvinnor) 655.0955 + (9.5634 * kg) + (1.8496 * cm) – (4.6756 * ålder) = BMR

Blev du klokare? Inte jag heller. Därför får du en länk har till Matkalkyl som hjälper dig att räkna ut din BMR!

För att sammanfatta dagens inlägg:
BMR = Hur många kcal kroppen förbränner i viloläge = 0-aktivitet = ät inte mer än din uträknade BMR om du vill hålla vikten!

Det här kanske inte varit det roligaste ämnet men ack så viktigt!!!  Kunskap är makt och jag tror verkligen att ju mer man lär sig och förstår desto lättare blir det att hålla men bra vikt. Vet du hur mycket du kan äta utan att gå upp i vikt?

BTW, KBT-gummibandet hade skön effekt! Möte hela kvällen i går så promenad det fick bli stå upp på mötet i 2 timmar! Och DET ska ni veta bränner gott 😉

Kommentera

