Stjärtmes eller Loreen?

Jag har inte bestämt mig vad jag vill ha i lurarna när jag är ute och går… eller om jag vill ha något alls.

Det är ju utmysigt att höra talgoxen sjunga sin lov till våren eller rödhaken drillar i kör. Gillar du fåglarna så hittar du fler här!

Samtidigt är det skönt att ha lite dunka-dunka  i lurarna som får en att hålla ett jämt och bra tempo och peppar på.
Jag har även min runkeeper-Berta som var 5.de minut talar om tid, hur långt jag gått samt tempo. HON peppar en verkligen!

Men det måste vara rätt dunka-dunka eller trall-musik annars kan det bli svårt att hålla ett bra tempo. Jag gillar Metallica, Korn, Slipknot med mera men det är väldigt svårt att gå till då musiken är rejält hård och i ett tufft tempo. 😉

Men hur man veta vad som är rätt tempo? Jo då kan man kolla Taktslag per minut, förkortat bpm (engelska beats per minute), antalet taktslag per minut i till exempel ett musikstycke eller hos hjärtat. Det är ett sätt att definiera ett musikstyckes tempo. Källa:Wikipedia

Om du inte vet din puls när du går så kan du -om du använder appen Runkeeper- få reda på det där och med hjälp av den sätta ihop bra motion-musiklista. IFORM har gjort en lista där du också kan titta.

Sen är det bara att googla! Det finns BPM-databas där du kan söka efter musik just i din BPM, du kan skriva in BPM och siffra på spotify och du kan även hitta BPM counters.

Själv gör jag en lista med fågelljud som får dränka bruset i asfaltsdjungeln, en lista för motionspromenad och en för må bra promenad. Det blir en hel del gamla godingar så om ni ser en överlycklig, överviktig blondin som promenerar och sjunger är risken stor att det är jag 😀

 

4 thoughts on “Stjärtmes eller Loreen?

  1. Jag har laddat ner en massa fitnesslåtar med perfekt tempo….du kan få lyssna sen… Ses om en stund då vi ska WOW:à tillsammans. Kram

Kommentera

