Lägg ägg!

Påsk är den högtid vi äter mest i Sverige!

Vi svenskar äter ca 210 ägg var per år men under påsken beräknas vi sätta i oss ca sex miljoner ägg i timmen!!!
På allvar!!! 9 miljoner svenskar ska dela på 2000 ton ägg under påsk! Och jag som inte ens gillar ägg!

Ett normalstort ägg på 60 g (vikt utan skal) innehåller 82 kcal, 7,4 g protein och 5,8 g fett enligt Livsmedelsverkets databas det blir summa 492 miljoner kalorier på en timma! OJ vad man måste gå!

Fast nu är det inte ägg som är det stora problemet. Ägg är nyttigt och mättande så ät och njut!

Det är snarar PåskÄgget med stort Ä som är boven i dramat!

påskgodis

Under påsken äter vi svenskar 6000 ton godis! jag upprepar 6000 TON! 

En Volvo väger i snitt 2 ton… Visst är det lite skrämmande att vi blir som tokar och bara moffar i oss för att det är påsk.

Och det roliga är när det gäller mig, vissa saker i påskägget gillar jag inte ens men äter det för att.

Självklart kommer jag att äta godis! Jag är ingen fanatiker utan jag är en fullt normal person som gillar sötsaker men jag har märkt att jag inte alls är lika sugen idag som jag var för ett par månader sen.

Förr var det godis, chips, ostbågar, läsk, pizza, bea och vin var enda helg. Idag väljer jag mina tillfällen. Att tänka som en överviktig på helgen är inte okej för mig.

Jag kommer nog sätta i mig ett och annat hekto… har inte en aning om hur mycket men OM jag äter 5 hg ”socker”godis så får jag räkna med att jag får i mig ca 1500-1750 kcal och då måste jag gå minst 194 minuter.

Vill du veta hur mycket du måste röra på dig för att förbränna dina synder? Klicka http://iform.se/test-traning/forbrann-dina-synder här!

4 thoughts on “Lägg ägg!

  1. Jag firar inte påsk så äter precis lika mycket ägg som vanligt 🙂 Jag gillar inte godis heller så om någon som firar påsk vill ge mig ett påskägg så hoppas jag det istället innehåller en skraplott 🙂

  2. jag snurrar bruntejp runt vårat godisägg,, bränner ju 1000 kcal bara för att få upp det 🙂

Kommentera

