Men nu får du lugna ner dig!

Kan man träna för mycket? Det tror jag säkert!

Tränar JAG för mycket? Det tror jag då rakt inte!

En dags vila på 8 dagar låter kanske väldigt lite men då får man inte glömma att man måste röra sig i vardagslivet för hälsans skull.

Vad är ”för hälsans skull” kanske du undrar. Det är en av de saker jag lärde mig på viktväktarna och som jag tycker låter sunt. Det är alltså inte något som är vetenskapligt eller hugget i sten. 5.000 steg om dagen är inte steg som ska räknas som motion utan för att uppnå hälsa. Googlar man på ”Antal steg för att uppnå hälsa” så finns det vissa som säger 10.000 steg.

Vad som är rätt och fel för mig får min egna kropp bestämma så jag tycker att 5.000 steg från 0 är en bra hälso-nivå för mig just nu. Naturligtvis måste det inte vara steg, det kan vara cykla, städa, dansa eller någon annan fysisk aktivitet. Sen är det bara att omvandla aktiviteten på http://www.stegraknare.se/omvandla för att få fram antal steg. Jag cyklar till och från jobbet varje vardag. 4 km/17 min  minuter blir 3.500 steg.

Hur långt är då 5.000 steg? Ca 3,25 km men det beror på hur långa steg du tar. Medelsteglängden brukar ligga mellan 60-70 cm.

Min steglängd är på över 73 så utöver min cykeltur så måste jag gå minst 1.100 meter. Det är alltså inga omöjliga mål för hälsans skull!

Jag har gått från hopplös soffpotatis till att leva ett aktivt liv med cykling, promenader och simning i vardagen. Nu kanske det är någon som tänker ”det där tempot kommer du inte orka hålla, ta det lite lugnt, bränn inte all kraft på en gång” och jag kanske kan hålla med. Just nu har jag kanske gått ut väldigt hårt men så länge jag mår bra så är det väl bara att köra?

Aldrig tidigare vad jag kan komma på har jag suttit i soffan klockan 8 på morgonen och funderat på om jag simma, cykla eller gå. Jag vill ju helst göra alla tre för jag tycker det är så kul! Tur jag är ledig i dag 😎

 

3 thoughts on “Men nu får du lugna ner dig!

  1. Fy fan vad bra du är! Själv tar jag vilodag blir nog bara ut med hundarna idag sedan ta det lugnt. Är helt slut i kroppen. Minns minsann när jag hittade dig att du inte alls ville ut och gå etc. Nu jädrar är du i farten. *gillas*

    1. Tack Sara! ja herregud, jag läste dom gamla inläggen och fattar nästan inte att jag var sååå anti!
      Men kan ärligt säga att det är helt och hållet mina skors förtjänst att jag kom igång. Hade jag fortsatt och försökt lunka i gamla utslitna gympaskor hade jag nog inte kommit så här långt!

      Sen ska jag ”skälla” lite på dig vännen!
      BARA ut med hundarna är inte så bara det!!!
      Från och med NU är INGEN träning och motion BARA okej!? 😉
      Du är superduktig tjejen!!

      1. Hehe så sant, försöker ju ta dem på minst 3 km vardera, blir 6 km /dag ”bara det”. 😉

        Bra skor är nödvändigt annars… blä! Behöver nya igen för mina är utslitna. Igen! 😀

Kommentera

