Rättstavning och sär skrivning!

Fick ett kanonfint påskägg! Gåstavar!

Vet ni att det är en konstform att gå rätt? Längd på stavar, vinkel, pendel, ”pigg eller fot” på staven, frånskjut och bungypump. Innan man hunnit lära sig allt har man tröttnat och stavarna hamnar på hyllan.

Nu är stavgång otroligt bra så det var bara att börja yougla (Söka på Youtube och google!)
You tube är fantastisk om man vill hitta inte bara musik utan instruktionsvideo till stavgång, löpning, powerwalk, yoga… ja det finns inga begränsningar! Yougla på så får du se!

Grundreglerna jag fick lära mig var:

  • Längden på stavarna ska vara 0,7 x din längd. Det betyder att underarmen ska vara vågrät när du håller om handtaget och har armbågarna i sidan.
  • Staven sätts ner vid främsta fotens häl.
  • Håll axlarna nere och rak rygg.

Sen är det bara att börja gå! Det brukar ta ca 2-4 gånger innan man fått riktig kläm på det och om man känner minsta obehag, värk eller problem så ska man genast sluta.

Stavgång tränar verkligen hela kroppen och ökar förbränningen med nästan det dubbla. Läs mer på vårdguiden.

Det kan verka väldigt komplicerat som sagt och jag kan villigt erkänna att min första promenad var väl inte den mest effektiva men definitivt rolig. Dessutom känns det att man använder fler muskler än vid vanlig promenad.

Dock är inte promenader att förakta!

Avsluta passet med att stretcha Använd stavarna som stöd när du stretchar. Håll varje övning i minst 20 sekunder.

Korta vadmuskeln. Håll ihop stavarna med båda händerna. Hälen i marken och pressa framdelen av foten mot stavarna. Sträva att sträcka det bakre benet.

Baksida lår. Håll en stav i vardera hand. Tyngden på det bakre benet. Håll det främre lätt böjt och fäll överkroppen framåt med rak rygg.

Framsida lår. Ta tag i höger fot med höger hand. Pressa fram höften och dra foten upp mot rumpan. Ta stöd med stavarna mot vänster höft. Upprepa.

Rumpan. Håll i stavarna. Lägg höger fot på vänster lår. Vinkla ut höger knä. Sitt ner mot marken.

Ryggen. Stå med fötterna i höftbredd. Lätt böjda ben. Håll stavarna vågrätt. Pressa dem framåt och kuta med ryggen. Häng något med huvudet.

Stora bröstmuskeln. Håll stavarna vågrätt bakom ryggen med handflatorna uppåt. Skjut fram bröstet. Pressa stavarna bakåt, lätt uppåt.

Baksidan av armen. Håll i en stav med höger hand. För staven diagonalt bakom ryggen. Ta tag i nederkanten av staven med vänster hand, handflatan framåt. För att öka stretchen pressa staven lätt framåt med vänster hand.

Stavgång heter även Nordic Walking så om du vill lära dig mer är det ett bra ord att googla på!😎

4 thoughts on “Rättstavning och sär skrivning!

  1. Det är oerhört skönt med stavgång. Man känner verkligen att man använder supermånga muskler och dessutom går man fortare än utan stavar så flåset får sig en tjottablängare på köpet.😀

    1. Om det blir uppehåll i kväll så kan vi väl ta en WOW! tur! Blev inget på lunchen i dag och i morgon bitti är det simning på schemat så det suger i min gåtarm😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s