Och vad är det för fel på Husman?

Jag älskar kålpudding, hönsfrikassé, kalops och allt annat som kocken Husman lärt mig och förr så kunde jag verkligen inte tänka mig att äta annan mat. Visst pizza och pasta ingår nästan i Husmans sortiment numera men där gick gränsen!

MEN😉 nu har jag slutat tjura och även börjat använda dom där nymoderna matvarorna… cosscoss och moschmosch eller vad det nu heter.

Nä, skämt och sido, lite så var jag förr. När mina kollegor köpte lunch på Lilla Gusto rynkade jag bara på nästan och tänkte… ”NI har då inte fått smaka på RIKTIG mat” Bulgur och sånt var ju bara en modefluga i GI-hysterin!!

FEL FEL FEL! Jag är hade FEL!!!

Vi försöker variera vår kost lite mer och numera står det paket med Bulgur, quinoa och couscous bredvid pastan och riset.

Men vad är då just bulgur, quinoa och couscos? Hur tilllagas det och vad har man till? För att göra det enkelt för mig kallar jag dom tre bulgur, quinoa och couscos för ”hjärtegryn” efter en otroligt bra artikel om ämnet i Sydsvenskan.

Bulgur
är en matvara som härstammar från Mellanöstern och består av durumvete som förkokats, torkats och krossats Det är ett lättlagat alternativ till pasta, ris och potatis, tillagas som ris. Kokt, kall Bulgur blandad med lite färska grönsaker av olika slag och en god rapsolja är en perfekt sommarsallad.
Näringsvärde 100 g/okokt
Energi 1 500 kJ/360 kcal
Protein 12,5 g
Kolhydrater 69 g
Fett 1,75 g

Quinoa
är ett frö som växer på 4000 meters höjd i Anderna, Sydamerika. Quinoafröet är både mycket näringsrik och lättsmält. Quinoa är naturligt fritt från gluten och har det högsta proteininnehållet av alla grödor.
Quinoa kan med fördel användas istället för ris eller pasta. Passar bra till kalla sallader, grytor och såser. Quinoa kan även nyttjas som bas i olika sorters vegetariska biffar.
Näringsvärde 100 g/okokt
Energi 1350 KJ/320 kcal
Protein 14 g
Kolhydrater 53g
Fett 5 g

Couscous
är ett vetemannagryn tillverkat av så kallat durum- eller hårdvete som är mycket lättlagad. Den tar bara 5 min att tillaga. Couscous är minst lika god kall i salladen som att ha till varmrätten istället för potatis, ris eller pasta.
Näringsvärde 100 g/okokt
Energi 1 450 kJ/340 kcal
Protein 11 g
Kolhydrater 71 g
Fett 1,5 g

Detta kan jämföras med:

Långkornigt ris
Näringsinnehåll 100 g/okokt
Energi 1474 KJ /352 kcal
Protein 7,8 g
Kolhydrater 76,9 g
fett 0,7 g

Pasta
Näringsinnehåll 100g/okokt
Energi 1504 KJ /360 kcal
Protein 12,5 g
Kolhydrater 71,9 g
Fett 1,2 g

Blev du nu lika förvånad som jag blev över att näringsinnehållet inte skiljer sig så mycket mellan ”hjärtegrynen” och ris/pasta?
Varför äter då alla hälsofanatiker dessa gryn?
Bulgur är långsamma kolhydrater och därför är det ”bättre” än pasta och ris. Det går långsammare in i blodet vilket inte ger lika högt blodsocker osv. Bulgur har lägre GI och det är ungefär lika mycket kolhydrater, men olika sorter.

Nåväl, jag har lärt mig att äta det för att det är gott, man får lära sig ett helt nytt tänk när det gäller matlagning och fördelen är att det är lika gott kallt som ljummet som varmt!

Just nu har jag bara 2 recept på min receptsida men jag kommer fylla på där allt efter som jag experimenterar hemma😎

Kommentera

