Det är så orättvist!

Min man behövde efter julen gå ner ca 10-12 kg. En dag sa han ”jag behöver gå ner 10-12 kg” och 2 veckor senare hade han gått ner 10-12 kg.

Samtidigt bestämde jag mig för att det var dags att förändra mitt liv genom att en gång för alla gå ner min övervikt och bli hälsosam. Jag har INTE gått ner min övervikt ännu. Jag bloggar, tragglar, motionerar, tränar, surar på kärringarna i simhallen (alltså om det står snabbsimbana så ska man simma snabbt eller hur???? Men nädå Sirpa-Lisa hon kör en form av hund-sims-rygg-plask och tar upp 1,5 bana och det blir KÖ i bassängen!) och har ångest när jag inte hinner röra på mig mer än jag gör.

VARFÖR är det så här? Vi tjejer vi kämpar, vi sliter och vi i vissa fall lider. Medans karln säger oj jag måste gå ner så gör han det!

I en studie som gjordes förra året på 8500 vuxna kan man konstatera att män lyckas bättre än kvinnor på att gå ner i vikt och det verkar bero på att kvinnor bantar genom att svälta medans män äter sundare. Även orsaken till bantningen verkar spela in. Tyvärr finns det inget mer vetenskapligt än så när jag googlar på ämnet. Artiken i DN om studien

Fast egentligen är det kanske rätt naturligt. Killar bantar inte för självkänslan på samma sätt som vi gör utan dom konstaterar att ”jag behöver gå ner 10-12 kg” och så gör dom det. Dessutom är det fler kvinnor än män som går på diet.

Så det kanske är som så att vi tjejer egentligen ska bli lite grabbigare och skita i alla dieter och bara äta hälsosamt och deffa som killar gör?

Min man har ju till och med hittat Runkeeper så nu jäklar får jag kämpa för att vinna på kilometer i alla fall, vilket i och för sig är totalt hopplöst då han cyklar 2 mil om dagen till och från jobbet medans jag endast har 4 km. Det är FUSK älskling!
Dina jobbmil räknas inte!

Nu har ju han då nått sin bra-vikt och nu har han fullt sjå att hålla den.. uppåt! För 2 mil om dagen + att han går på lunchen+ hänger med på mina helgäventyr och gillar väldigt nyttig och hälsosam mat gör att han fortfarande går ner! Han gillar inte godis längre och ölen står på kylning och där står den. ALLVARLIGT!?!?! Det här är också fusk!!😛

Jag vet i alla fall en sak jag vinner och det är mest tappade kilo när jag är klar. Han har ju trots allt bara gått ner 10-12 kg. Jag kommer förhoppningsvis tappat ca 25-30 kg.😉 Liter mer än hälften kvar för just nu visar vågen -12 kg!😉

7 thoughts on “Det är så orättvist!

  1. Vi kvinnor har mycket mera Hormoner som spelar in och jävlas med oss. Medans män blir testosteronstinna, lättare att bygga muskler, lättare att förbränna medans vi tjejer är BYGGDA för att samla på oss fett för fortlevnadens skull. Alltså har vi svårare att tappa vikten. Men ja. Det ÄR förbaskat orättvist det håller jag med om.

  2. vi tjejer är så vansinnigt omständiga..det skall vägas det skall mätas det skall ältas i det oändliga men vi fixar ju det men männen de bara gör det inga ältande där inte ….se bara på min man han gick ner 17 kilo genom att börja träna och äta rätt inte tusan höll han på att älta och väga och hålla på …. det bara hände…..
    Du skall ha mega stort grattis till dina 12 minus kilon….snyggt jobbat…..

Kommentera

