Fredagsmys, lördagsfest och söndagsångest?

Så var ännu en helg till ända.

Har ni tänkt på vad vi svenskar vräker i oss på helgerna?
Kommer du ner till sydeuropa så är varje dag en dag för njutning och fest men på ett sunt och nyttigt sätt.
Vi däremot vi svälter oss på vardagar och på helger ska det drickas och svullas.

Det är nästan så vi blir lite maniska. Direkt efter jobbet åker man och handlar och när man kommer hem häller man upp ett glas vin efter jobbet medan man packar upp påsarna med kött, bearnaisesås, pommes frites, godis och annat helgsvull. Herregud vi har ju till och med en egen jingel för det! FREDAGSMYS!

Och vi undrar varför vi är överviktiga?

Tror du en nykter alkoholist kan dricka på helgen och sköta sig resten av veckan?
Tror du en narkoman kan knarka bara för att det är helg och sen leva som renlevnadsmänniska resten av veckan?

KAN DET HÄR VARA DU?

  • Äter du mer än du planerar?
  • Äter du avsiktligt för lite för att undvika viktuppgång?
  • Smygäter du?
  • Är du rädd för att se dig i spegeln?
  • Letar du efter den där ”magiska” dieten?
  • Har du någonsin fått höra ”allt som behövs är viljestyrka”?
  • Känner du dig misslyckad för du inte har den ”viljestyrkan”?

Då lider du av matmissbruk! Jag anser å det kraftfullaste att detta är en folksjukdom och ska klassas som sjukdom!
Jag har inte ätit mig fet för att jag vill vara fet! Jag har ätit för att jag inte haft kontroll. Jag har smygätit och ljugit för mig själv och jag har genomgått mängder av magiska dieter! Det åter inte speciellt friskt i mina öron! Men det finns hjälp och stöd att få om man inte klarar det själv FAA. Anonyma Matmissbrukare

Tror du en matmissbrukare kan svälta i veckan för att sen svulla i veckan och hålla vikten på detta?

Vi måste sluta ursäkta våra helger! Jag VET att helgens svullande är heligt för vissa men då vill jag bara tala om att kom inte till mig och beklaga dig!

Tyvärr MÅSTE vi som är matmissbrukare, överviktiga med en målsättning i hälsans tecken lära oss av vi inte kan fortsätta tänka som överviktiga på helgen. Vi måste en gång för alla göra avkall! Sen är det upp till dig att bestämma på vad eller på hur mycket.

Jag har upptäckt att mitt ändrade matbeteende har fått mig att längta grymt till lunchlådan och middagen! 🙂 Det där andra snackset kan va när man vet att till middag blir det en underbar ratatoille med en mör köttbit till. Jummi!

One thought on “Fredagsmys, lördagsfest och söndagsångest?

  1. haha jag kan skriva en hel roman om vad jag anser om den här formuleringen du gjort. Men jag säger bara. Jag är Kolhydratsmissbrukare, inte MATmissbrukare. Det är två skillda saker, Synd bara att matbutikerna är fyllda till brädden med det första och väldigt lite av faktiskt Mat.

Kommentera

