Det var bättre förr, synd bara att vi inte visste det då!

Jag har en så otroligt klar bild från min skoltid över en bild som jag tyckte var så fin!
Det var kostpyramiden! Den hängde i matsalen i skolan om jag inte minns helt fel och jag minns även ihåg   ”ät allt från botten men mest från mitten och bara lite från toppen”.

Matpyramiden lanserades 1973 i av socialstyrelsen för att vi skulle få bättre kostvanor.

Hade vi inte bra kostvanor? Var folk överviktiga på 60-70 talet??? Inte som jag minns men det kanske var så att vi började bli det?!

Innan matpyramiden kom kostcirkel. Redan 1965  introducerades den i Sverige efter en Amerikansk förlaga av Statens Institut för Folkhälsan.

Så från 1965 till 1973 skulle vi äta efter kostcirkeln och sen enligt matpyramiden till 1992 då tallriksmodellen introducerades.  Det fanns dessutom ett par varianter av tallriksmodellen. Om du skulle gå ner i vikt skulle du äta 50% grönt 25% kolhydrater och 25% protein. Bibehålla vikten ja då var det 1/3 av varje och för atleten så var det 50% kolhydrater.

Här skulle vi helt plötsligt börja ta ansvar för vår egen kostplanering och vi ser ju hur det har gått!

Jag personligen gillar alla modeller. Det är rätt bra att en myndighet med otroligt mycket kunskap och utredning kommer med rekommendationer istället för att en självlärd matguru talar om att vi inte ska äta frukt, kolhydrater, massor av fett med mera. Det är bara synd att det har tagit så lång tid att fatta.

Idag använder jag mig av tallriksmodellen med vissa inslag av pyramiden och det fungerar jättebra för mig.

Om du behöver hjälp, tips och råd så rekommenderar jag livsmedelsverkets hemsida. Det är en bibel för oss nördar som gillar allt om näringslära och kost.

Och här bjuder jag på en bild från tidigt 80-tal. Som sagt, man var ju inte överviktig🙂

4 thoughts on “Det var bättre förr, synd bara att vi inte visste det då!

Kommentera

