Kniiiip åh ta iiii! Det är braaaaaaa!

Susanne Lanefelt! Vem minns inte hennes härliga knipa rumpa övningar och gymping på 80-talet. Vad jag däremot inte minns var att hon stretchade efter.

Jag har börjat stretcha. Lite i tid och otid faktiskt. Vet inte om det är till någon nytta egentligen men så länge det inte gör ont kan det inte skada.

Det finns dock ett men och det är att dom senaste rapporterna säger att: Eftersom stretching före aktivitet, i samband med uppvärmning, tycks innebära att kraften i musklerna blir nedsatta så rekommenderar många forskare nu att man inte bär stretcha innan styrketräning. Istället bör man ägna sig åt annan uppvärmning som mjukar upp lederna i kroppen, exempelvis att cykla eller jogga i lugnt tempo. Det som händer om du stretchar innan styrketräningen är att musklerna tycks bli svagare under en ganska lång tid efteråt, vilket naturligtvis påverkar din träningsprestation negativt Källa: http://www.stretchingovningar.se

Nu ska ju jag inte styrketräna och för mig blir det en liten stund av wellness/yoga/meditation när jag stänger in mig i 5-10 minuter och sträcker ut musklerna och sinnet 🙂

Fast jag kan säga att jag är rent dålig på att strecha. Jag har svårt att få till den där riktiga så jag använder mig av en mindfulnessapp, stretch planscher sen har jag lagt till övningar som jag gillar.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Som sagt jag vet inte vad som är bäst men jag mår bra och det är huvudsaken för mig. 🙂 Jag hoppas du känner dig själv och din kropp så väl att du kan hitta din stund av mindfulness.

Kommentera

