Om stress brände kalorier, vad smala vi skulle va!

För jag tror inte det finns något annat land eller främst några andra än Stockholmare som stressar som vi gör.

Vi springer för att komma till första vagnen i tåget för att vara sån nära utgången som möjligt när vi kommer fram där vi först ska vara först att pressa oss ut genom dörrarna för att sen bli fruktansvärt irriterade på alla turister som står till vänster i rulltrappan. Hallå!! Där går man! Sen är det först till jobbet, jobba i 10 timmar för att skjutsa alla barn på olika träningar, styrelsemöte, pressa in träning mellan hämtning och lämning för att skynda hem och fixa käk för att sen logga in på datorn och göra klart det du inte hann med på jobbet samt förbereda dig inför morgondagen!

Känns det igen?

Lite så där har jag haft det. Vi är på gång i princip jämt och nu ska jag hinna med träning också.

Ett dygn består av 86400 sekunder!

En rätt svindlande tanke när man klockan 09:00 på morgonen redan har förbrukat 32.400 och inte mycket blivit gjort.

Vaknar, duschar och gör mig i ordning, cyklar till jobbet, frukost och kaffe, småprat med kollegor, kollar av social media… och kvar har jag 54000 sekunder av mitt dygn.

Klockan 17.00 när jag har jobbat klart har jag 25.000 sekunder kvar att förvalta innan tidsbanken stänger.
Jag ska hinna laga mat och tillsammans med familjen njuta av middagen, skriva protokoll från gårdagens styrelsemöte, tvätta och hänga tvätt, glo lite på tv, vara social mot vänner och träna, blogga, läsa bok, virka, umgås!

Dags att tidsbanken börjar uppföra sig som en bank och betala ut ränta på mina insatta sekunder!

Hur som har jag i alla fall sprungit på Mindfulness.

Nu är jag övertygad om att ett par backar. Det gjorde jag med första gången jag hörde om det men efter att läst lite så är det inte så flummigt. Mindfulness är en form av avslappning, eller ett sätt att lära sig leva i nuet. Det räcker med att under tex. en reklampaus på TV.n skruva ner ljudet lite, blunda och bara lyssna på dina andetag och med varje andetag låta tanken vara där. Tänk in på inandning och ut på utandning.
Det var ju inte så svårt! Eller hur!

När man upplever stress spänns musklerna och om du tränar då får du inte maximerad effekt, så 3 minuter…blunda…andas och du känner en otrolig skillnad.

Sen finns det naturligtvis olika grader av mindfulness. Yoga är en, meditation, wellness med mera men mitt tips är att börja småskaligt.
Som jag skrev tidigare finns det en app om man behöver lite hjälp.

Dagliga droppar för Android  och Mindfulness appen för iPhone

Kommentera

