Slut på träsmak i baken!

Tänk vad en liten notis kan förändra världen! Eller, ja… alltså kanske inte hela världen men den har förändrat mig i alla fall!

Läste i går i Aftonbladet en artikel med rubriken ”Livsfarligt att sitta för mycket!” Höll ju formligen att göra på mig av rädsla då jag har en rumpa som passar perfekt att sitta på.

Kontentan är att forskare har följt 222 497 människor äldre än 45 år och kom fram till att mycket stillasittande är en alldeles egen riskfaktor. Av de 5 405 dödsfall under den tre-åriga uppföljningen berodde 7 procent på för mycket stillasittande.

Jaha då var det slut på den vilan. Då måste vi ju hitta något som förenar nytta med nöje annars ruttnar jag så jag googlade lite. Vet ni att vi sitter 70% av vår vakna tid på dygnet!! Det innebär alltså att jag som bara sover 6 timmar per natt och är vaken 18 timmar spenderar 12,6 timmar sittande! (Jag sitter ju sällan då i soffan utan det horisontalläge men jag räknar in den tiden med)

Förstår ni varför jag höjde bordet till ståläge när jag kom till jobbet i morse?!?!? Klockan är nu12 och jag är helt slut i kroppen och vill inget hellre än att sätta mig men icke sa Nicke! För vet vi vad bonusen är??!!

Jo, STÅ UPP-GÅ NER! Vi pratar -10 kg på ett år!

Genom att stå upp och jobba kan du minska hela 10 kg på ett år i vikt! Jag bränner 340 kalorier mer om dagen om jag står två av mina arbetstimmar. Undrar om man kan stå på mötet i eftermiddag? 😉

Dagens tips är: Ha bra skor på fötterna! Skapa variation i arbetet vid datorn det vill säga, ställ in bordet, höjden rätt  och ha gärna en liten låda där du kan ställa upp foten på och avlasta en stund!

NU ska jag gå och sätta mig! Lunchdags 😀

One thought on “Slut på träsmak i baken!

  1. Hade ingen aning om att man bränner så mycket kalorier av att stå, då ska jag absolut börja utnyttja mitt höj och sänk-bara skrivbord på jobbet oftare 🙂

Kommentera

