Sleepless in Sumpan!

Jag kan inte SOVA! 😦

Jag och sömn har inte alltid varit dom bästa vännerna men det är inget jag lider av. 6 timmars sömn är helt mer än nog för att jag ska vara pigg och utvilda. Men denna helg har varit en plåga! Vaknar en 8-12 gånger varje natt. Svettas, sus i öronen, ont i kroppen, myrkryp i hela kroppen, kräks av trötthet på natten, fryser och vet inte hur jag ska ligga.

Känner mig inte på något sätt sjuk. Varken förkylning, feber eller nått och känner mig rätt pigg förutom att jag är så trött. I går morse var det som om jag kört in i en vägg av trötthet.

Hur går det ihop?

Jag är otroligt duktig på att känna av min egen kropp och googla på vad problemet kan vara.
Högt blogtryck, RLS och klimateriet är tre symptomer som stämmer rätt bra överens.
Sen kan det även vara stress av att jag inte kan sova som gör att jag inte kan sova.

Hög blodtryck har jag inte. Testade med jobbets blodtrycksmätare och jag har ett perfekt blodtryck!

Klimateriet. Vet inte men visst är det troligt! Kvinnor som motionerar mer får lindrigare klimateriebesvär än om man inte motionerar. (Snacka om att jag började i tid!!)

Så varför kryper det i kroppen (RLS) och susar i öronen?
Jag hittade EN gemensam nämnare och det är Järnbrist!

Och där kändes det som om 10-öringen ramla ner! Jag har ändrat kost, jag har börjat motionera och jag har rasat i vikt.

För ca 14 år sedan drabbades jag av svår Anemi/Blodbrist när jag bantade med rikshospitalets diet så därför känner jag igen symptomen så här när 10-öringen är på plats!

Så det är bara att vässa gaddarna för nu ska järnintaget ökas!
Men, det är skillnad på järn och järn.

Det finns olika slags järn i maten vi äter. Det ena kallas för hemjärn och det andra för ickehemjärn. Hemjärn finns i kött och köttprodukter. Ickehemjärn finns i frukt, grönsaker, rotfrukter och spannmål. Mer information om detta finns på bland annat netdoktor.se

Så håll koll på järnet! Sömnlös av järnbrist. ja jag säger och det! Denna kropp denna kropp!

Järnrika grytan 
4 port
1 burk krossade tomater (ca 400g)
1 grovhackad lök
2 msk tomatpuré.
500 g benfritt nötkött skuret i strimlor
1 pressad vitlöksklyfta
½-1 tsk salt, 1 krm svartpeppar.
½ dl hackad persilja.
finhackat strimlat skal av citron.

Koka upp de krossade tomater med löken och tomatpurén.
Krydda med svartpeppar, salt och vitlök.
Skär nötköttet i strimlor.
Lägg köttet i den kokande tomatröran utan att bryna.
Sjud ca 20 minuter. Strö över persilja och citronskal.
Servera grytan med ris eller pasta, kokta grönsaker och bröd. Ät gärna en C-vitaminrik frukt till efterätt som exempelvis apelsin eller kiwi.

Snabba järnwoken
4 port
500 g finstrimlat nötkött (innanlår, rostbiff eller biff)
400 g frysta wokgrönsaker eller motsvarande mängd färska strimlade grönsaker
1 msk olja
Sås:
2 dl tomatjuice eller passerade tomater
2 msk chilisås
1 tsk riven färsk ingefära
2 krm sambal oelek
1 tsk salt, 1/2 tsk grovmalen svartpeppar,

Woka eller fräs nötköttet i omgångar i några minuter. Ta upp köttet.
Fortsätt att woka grönsakerna i ca 5 minuter.
Blanda samman såsen av tomatjuicen, chilisåsen och kryddorna.
Häll såsen över grönsakerna och blanda i köttet.
Låt allt bli varmt och servera direkt med ris eller nudlar. Ät gärna en C-vitaminrik frukt till efterrätt som exempelvis apelsin eller kiwi.

3 thoughts on “Sleepless in Sumpan!

  1. Jag har lärt mig att man skall dricka tex apelsinjuice när man äter järnrik kost då tar kroppen upp järnet. Lycka till och sov gott Lotta! Kram Kirre

  2. Problemet är kanske lite också att sädesslag gärna drar med sig järn ut ur kroppen, plus att gluten ställer till en massa med. Jag har alltid haft superdåligt järnvärde varav nästan hamnade i koma pga järnvärdet blev så lågt vid ett tillfälle. Men nu har jag SUPERvärden nu när jag har skippat sädesslagen ur kosten. Sammanträffande? Kanske… men… hehe

Kommentera

