Sträck på dig!

Redan som 7 åring var jag lång. Det känns som om jag alltid varit längst. I klassen, på krogen, på jobbet och bland vännerna har jag alltid varit längst bland tjejerna och jag lovar, det har inte alltid varit kul.

Till följd av detta så började jag kuta ryggen väldigt tidigt när jag gick och har gjort så genom livet. Även i takt med övervikten kutade jag mer för att som jag trodde dölja min mage men jag såg bara större och plufsigare ut! Många är det som har tittat och undrat om jag varit skendräktig.

Idag försöker jag sträcka på mig men attans vad det är svårt. Ryggvärk och jag blir trött i benen. Trots att vi gör plankan dagligen 2 gånger per dag och att jag numera försöker stå och jobba så är det där sista lilla knycket som tar emot. Det där att stå rakt!

Jag är 176 cm lång! Genomsnittslängden för kvinnor i Sverige är 166 cm så jag har lite extra att jobba med.

Jag måste alltså utöka mitt tränande från att bara gå, simma, cykla och göra plankan till att faktiskt träna upp mage och rygg så att jag inte får framtida med eller blir gravt kutryggig när jag blir äldre.

I höst kommer jag börja träna på Forma men till dess vill jag gärna stärka rygg och mage just för att orka stå och gå längre och inte få så ont i ryggen.  Jag är ingen expert på gym eller rörelser eller övningar men jag vet att man ska göra övningar som känns bra och minsta obehag så ska man sluta.

Plankan känns bra men det finns en uppsjö fler övningar. Jag gillar ju att ligga ner och träna (Undrar hur det kommer se ut på gymmet :mrgreen:) så nu är det fantasi, google och min rygg som får berätta hur jag ska göra. För som sagt, jag ska må bra av det och inte känna obehag. Gör det ont, är för jobbigt eller trist då lägger jag av!

Alla håller nog med mig att en rak hållning är snyggt!

Bonus är att för varje minut jag står och för varje minut mina rygg och magmuskler får arbeta förbränner jag ännu flera kcal och det sörjer ingen! Inget ont som inte har nått gott med sig!

Även sömn är viktigt för förbränning och hälsa och ork och jag kan meddela att efter 5 helvetesnätter så har jag äntligen sovit en hel natt utan att vakna! Botmedlet var järntillskott! 2 dagars extra järnintag och jag känner mig på topp igen!

Kommentera

