Är du långsint ditt j-a fetto?

Japp! Tydligen!

Ja, alltså inte jag! Utan mina fettceller! För många år sedan hörde jag att kroppen minns hur gött det va att va fet så den gör allt för att nå högsta tidigare uppnådda vikt igen. Källa till denna information fick jag av en person som hade utbildat sig i näringsfysiologi (eller nått sånt) på Karolinska institutet.

Dessutom berättade han att det tar 7 år för kroppen att acceptera den nya vikten!!!!!!!! Va i helvete! Så i 7 år ska mina fettceller göra ALLT dom kan för att bli feta igen medans lilla knoppen säger ajsing bajsing ??!!?? Livet är bra orättvist ibland. Jag som knappt kan komma ihåg vad som hände i går ibland.

Kroppsminne kallas det! Har även hört intelligent kroppsminne. Nu ska vi se…-Är du dum i hela cellen eller???!!!
Hur kan man kalla det intelligent om den minns 7 svåra år och övervikt istället för sund livsstil och hälsa?!


Kan inte kroppen minnas hur jag såg ut typ när jag var smal?!

Vad händer då med fettet när man går ner i vikt?

Jo, det förbränns i en process som kallas lipolys. Då bryts lagrat fett upp i fettdroppar och förs ut i blodet. Där tas det upp av lever och muskler. Detta innebär alltså att fettcellerna krymper, men minskar inte till antal vid viktnedgång.

En betydelsefull faktor för fettvävens funktion är hur fettcellerna ser ut (storlek och antal). Vare sig man är smal eller fet så kan man ha många små eller få men stora fettceller. De med många små celler har lätt att bli feta medan de med få stora fettceller har lätt att få vanliga sjukdomar som sockersjuka och blodfettsrubbningar. Källa: Vetenskapsrådet

Sammanfattning:
Du förlorar fett men fettcellerna ger inte upp och när du återgår till ”normalkost” är det fettdepåerna först och främst som fylls på. Det tar dessutom ca 7 år för kroppen att glömma din toppvikt och lika säkert som amen i kyrkan så kommer

Känns som att jag och min kropp inte kommer vara dom bästa vännerna dom närmsta 7 åren.

Finns det då inga sätt att påverka fettcellerna? Forskningen som bedrivs idag kretsar i stor utsträckning kring de hormoner som styr aptiten. Man hoppas kunna uppfinna ett läkemedel som stänger av kroppens hungersignaler till hjärnan och få oss att äta mindre. De läkemedel som hittills har tagits fram brukar delas in i tre kategorier. Mediciner som ska få oss att äta mindre, mediciner som ska öka förbränningen och mediciner som ska få tarmen att ta upp mindre fett. Inget av dessa piller fungerar särskilt bra.😦

Här kommer min helt ovetenskapliga idé! Bastu! Hög svettning ger dig ökad kaloriförbrukning. (Fett smälter ju i stekpannan så det måste ju funka?! ;))

2 thoughts on “Är du långsint ditt j-a fetto?

  1. Ännu en anledning till att lära sig äta rätt och sedan hålla det. Därför som att ”banta” inte fungerar när man återgår till ”det gamla vanliga” som fick en upp i skyhög vikt till att börja med.

Kommentera

