En kärleksförklaring!

ja min älskade man jag älskar dig men nu är det inte till dig denna gång😉

Det är en kärleksförklaring till min CYKEL!

I går skulle jag in till dance walk på Sergels torg och för mig var det en självklarhet att jag cykla. Jag har nämligen inget körkort och tunnelbana ogillar jag skarpt. Dessutom får jag bästa motionen och jag kommer ju fram så otroligt billigt och snabbt! Vi gör en helt ovetenskaplig jämförelse:

Bil: Hem-Sergels torg 11.7 km. körtid ca 20 min. Biltullar, trafik, hitta parkeringsplats? Får gå en bra bit från parkeringen till Sergels torg, betala dyra pengar, svär säkert en hel del över alla andra idioter i trafiken och ser räkningarna för bil, försäkring, bensin, garage, olja, spolarvätska, vägskatt och parkeringsbiljetter flyga förbi.
= Tidsåtgång: 35 min. Kostnad: 100 kr. Kcalförbränning: 0 kcal. Humör: 100% förbannad

Tunnelbana: Usch nu ska vi först gå hemifrån ner till den kalla mörka underjorden. Det tar minst 8 min för man måste 1. gå i tid, leta igenom hela väskan efter mynt för att betala för den svindyra biljetten för att sen åka den långa rulltrappan ner för att sen fundera på om man ska stå längst bak, i mitten eller längst fram. När man väl kommer på att det är längst fram rullar precis tåget in och man måste rusa för att kasta sig in i första vagn. sen sitter man och tittar på alla kufar i 15 minuter och undrar vem det är som är väskryckare, våldtäksman och psykopat. Väl framme har vi åter igen världens längsta rulltrappor innan man kan stega ut på Sergels Torg.
= Tidsåtgång:  30 min. Kostnad: 40 kr. Kcalförbränning: 50 kcal. Humör: 100% dörädd för att killen som satt mittemot och stirrade på dig hela resan är en yxmördare!

Cykel: Öppna dörren, ut genom porten till cykeln som så fint står där. Slår igång runkeeper och börjar trampa. Vinden fläktar i ditt hår och solens strålar glänser i ramen. Du möter andra cyklister och gångare, ni ler lite försiktigt, nickar på huvudet för att visa att ”jag vet, du njuter lika mycket som jag gör” NEJ jag sitter INTE och gnossar på sadeln just då!
Väl framme på Sergels Torg kliver jag av, parkerar bredvid musiken och börjar dansa!
= Tidsåtgång: 35 min. Kostnad: 0 kr. Kcalförbränning: 300 kcal. Humör: 200% lycklig för att ingen jävla bilist körde på mig och jag slapp att sitta och stirra en yxmördare i ögonen i 15 minuter och för att jag dessutom fått endorfin och dopamin kickar 😆

Så som ni ser så vinner cyklingen!

Jag har en cykel som heter Vega! Hon tar min precis vart jag vill och hon påverkas inte ett dugg av bilköer, stopp i kollektivtrafiken, förseningar eller idioter. På vintern får hon dubbar på däcken och ett par puffar olja extra.

Okej, jag håller med. Cykla i regn är så fruktansvärt oskönt. Speciellt om det dessutom är kallt och blåser. För att inte tala om blåst! Ibland spelar det ingen roll hur man gör, det är konstant motvind! Snö.. och då pratar vi inte bara snö utan yrsnö, snödrivor och ishalka. Fy för den för det! Och sist men inte minst kylan. Det spelar ingen roll hur varmt du klär dig för fötter händer och ansikte förfryser om du cyklar i iskylan.

Men vet ni vad, det spelar ingen roll för min Vega och jag vi håller ihop i vått och torrt!

Vega! Jag älskar dig! Ska vi cykla in till stan idag och mysa med en öl, Smaka på Stockholm och lyssna på Hoffman Circus i dag?😉

7 thoughts on “En kärleksförklaring!

    1. och jag vet att cykel kan vara en kostsam investering men det är värt varje öre. Nu var inte min cykel en värsting i pris men hon är min och hon är rosa. Bästa var en dag när jag parkera Vega och en dam kommer fram och utbrister ”men ååå så fin” Då svällde mitt Vega-hjärta över😉

      1. awww så underbart! Alltid trevligt när folk kommer med trevliga kommentarer.
        Vi har tankar på att införskaffa en cykel att dela på, men hittills har inte ekonomin tillåtit det.😦

  1. haha vilket underbart inlägg Lotta.
    Har aldrig läst några av dina blogginlägg tidgare men det blir nog flera.

    Tack för att du fick mig att le.

Kommentera

