Lustig afton gör olustig morgon!

I går firade vi nationaldagen med sång,dans och glädje och ett och annat glas vin.😆

I dag konstaterar jag att är huvudet dumt får kroppen lida.
Det vill säga, mitt beslut att dricka vin i går gör att jag inte tränar idag.

Alkohol och träning är inte en bra kombination.

Alkoholens påverkan på kroppen
Alkoholen passerar först magsäcken. Ungefär 1/5 av alkoholen du dricker tas upp genom magsäckens slemhinna och förs vidare ut i blodet.

Det tar ca 3 timmar för kroppen att förbränna alkoholen i en burk starköl eller i två glas vin. Alkoholen försvinner från kroppen med en hastighet som motsvarar en sänkning av promillehalten med ungefär 0,15-0,20 promille per timme.

Den alkohol som levern inte klarat av att bryta ned direkt transporteras med blodet ut i kroppen och når på så sätt även hjärnan. Alkohol påverkar funktionen i alla delar av hjärnan genom att störa signalerna mellan nervcellerna. Du känner dig berusad.

Allt det här och ännu mer finna att läsa på Vårdguiden.

Träna med alkohol i kroppen
Pekka Kanerva är läkare med allmän- och idrottsmedicin som specialitet och Systembolaget har publicerat en artikel i sin tidning Bolaget nr 2 maj-aug 2007:
Träningen är bortkastad om du tränar dagen efter du har druckit. Prestationsförmågan är nedsatt under flera dygn efter att man har druckit, och att det kan vara farligt att träna, även efter att ha konsumerat relativt små mängder alkohol.
“ Första dygnet är det direkt negativt, det går att jämställa med att ha en förkylning i kroppen.”

Även om du känner dig återställd jobbar kroppen för fullt med nedbrytningen. Nedbrytningen sker i levern och kräver bland annat både vätska och energi. Det är i levern som vi har vårt blodsockerförråd (glykogen). När det blir en störning i den normala processen får inte musklerna tillräckligt med blodsocker, vilket kan leda till att vi kan tuppa av. 
Vi har ett reservlager med energi, glykogen, som musklerna hämtar energi ur när vi tränar. När levern arbetar med alkoholförbränning töms de depåerna och musklerna får helt enkelt inte vad de behöver.
“ Vid kraftig ansträngning, som vid olika uthållighetssporter, kan man få ett rejält blodsockerfall och bli dåsig eller i värsta fall medvetslös.”

Alkoholen gör att blodcirkulationen i huden ökar, så att blodet går dit i stället för till musklerna.
“ Alkohol är ju även vätskedrivande, och när kroppen blir uttorkad tas vätska från musklerna för att användas till viktigare organ som exempelvis hjärnan, och en uttorkad muskel kan lättare drabbas av skada.”

Okej, det är alltså bara att luta sig tillbaka idag och ta det lugnt?

Nja, faktiskt så är en promenad bra! Inte en powerwalk utan en frisklufts-promenad och därefter är det inte fel om du äter kolhydrater då du antagligen har låg blodsockernivå.

Vet ni att en undersökning har gjorts om vad vi gör på helgerna? Vi dricker och tränar! Det visar en undersökning gjord av Xtreme Nordic på uppdrag av IQ. Läs hela artikeln på anytt.se

One thought on “Lustig afton gör olustig morgon!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s