Hungrig vs proppmätt?

I halva mitt liv är det två tillstånd jag varit väl bekant med.

Frukosten har jag ätit så där typ nån macka på vardagarna, lunchen hoppade jag över (för att jag var korkad!) och middagen våldtog jag. Både första och andra portionen men även den tredje kunde slinka ner fort. Sen bad vi vår son springa ner till kiosken för att köpa chokladkaka. Jo serru att…..känns som att vi lämnar kommentarer och dyligt där hän.

Känslan var i alla vall konstant hunger eller proppmätt och jag trodde det var fullt normalt! (Smart tjej det jaget…NOT!)

Idag kan jag nog ärligt säga att jag har inte varit varken hungrig eller proppmätt sen jag började min resa (se bloggstarten)

Jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag och jag äter precis så mycket så att jag är så där nöjd mätt och jag mår toppen!

Kan nog ärligt säga att proppmätt kan va en skön känsla när man ätit den där fantastiskt goda middagen men den känslan försvinner direkt när man börja känna att man näst intill mår lite dåligt och har lite ångest över att man åt så massor.

Jag har även lärt mig att fördela protein, energi, fett och kolhydrater (shit vad jag låter bra på det här ;)) efter tid, träning och dagens aktiviteter. Nej nej, jag sitter inte och petar ut fett för att äta det senare eller nått sånt utan om jag ska träna så tänker jag mer på kolhydrater och protein än om jag ska sitta och häcka i soffan. Då äter jag mindre kolhydrater. Rätt enkelt efter ett tag men visst har vi klurat hemma för att få till det.

Protein är nödvändigt för cellernas uppbyggnad, för bildandet av hormoner, enzymer och delar av immunförsvaret.

Fett ger kroppen energi i koncentrerad form och lagras i fettväven som energireserv. Fettväven är dessutom värmeisolerande och ger skydd åt inre organ. Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormonliknande ämnen. Fett behövs också för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

Kolhydrater. Det mesta av kolhydraterna bryts ner i kroppen till sockerarten glukos, som behövs som energi till cellerna. Glukos lagras i levern i form av glykogen som fungerar som energireserv. Hjärnan kan bara använda glukos som bränsle och behöver ungefär 100 gram glukos om dagen.

Energi Vi får i oss energi från fett, kolhydrater och proteiner när vi äter. Fett innehåller mer än dubbelt så mycket energi som kolhydrater och proteiner.  Även alkohol ger energi. Nästan lika mycket som fett. Äter vi för mycket och rör oss för lite får kroppen mer energi än den behöver. Det vi inte behöver blir fett och vi går upp i vikt. Energi mäts i kilojoule eller i kilokalorier. Källa: Livsmedelsverket

Livsmedelsverkets sida är min bibel! Jag fullkomligt älskar den och den ger mig alla svar jag behöver. Deras app livsmedelsdatabasen är tillsammans med ShapeUp Club en av orsakerna till att jag kan titulera mig – 17,5 kg just nu. 😆

Dagens tips: Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en tiggare.
Enligt de svenska näringsrekommendationerna från Livsmedelsverket bör frukosten ge 20 – 25 % av dagsbehovet av energi.

Till sist kommer ett middagstips:  I går blev det bulgur, falafel, sallad och en creme fraiche sås till! Akta så gott det var!
I dag blir det Stekt fisk med hummus!

10 thoughts on “Hungrig vs proppmätt?

  1. Tjoho! 17,5 är ju typ skitmycket!
    Och ett hg mer än jag har gått ner.
    FAN va vi är bra. :mrgreen:

  2. Hej tjejen! Önskar dig all lycka! Jag känner dig inte men jag kom hit på en googlesökning som inte alls har att göra med den här bloggen:) men jag tänktecjag kan ge dig nåt tips, jag äter några gånger i veckan Smoothies till frukost eller lunch, mixar ihop alltvsom är bra mättande och vitaminrikt och oftast sånt som jag vet är nyttigt men inte så gott att äta rent. Har ofta i havregryn i för det är gott och mättande. Idag körde jag banan, kokosfett o kkosflingor, havregryn, Linfrön ,cashewnötter, mjölk/rismjölk. Igår frysta svarta vinbär, rismjölk, yoghurt, lime, havregryn, honung. Annars frysta hallon yoghurt lime honung o mjölk o havregryn. Justja, har också alltid i nån matsked torkad brännässla. Jag tycker det är gott, smakar friskt. Plockade ganska späda brännässlor o torkade. Nyttigaste o mineralrikaste grönsaken av alla, skitnyttigt faktiskt.

    Mitt andra tips är att ha mörknchoklad att bryta en bit av efter maten. Behövs inte mycket verkligen, jag äter ofta lite av nåt sött direkt efter maten, om jag inte gör det så hänger sötsurt kvar hela dagen. Om jag äter en sötbit så är det jättelitet och iaf jag klarar mig med bara en liten bit. Sylt eller liknande typ yoghurt är också bra. Tidigare mosade jag banan och satte i kakao o grädde o hade i nötter. Eller banan plus hallon:)

    Dricka te är också ett jättebra tips efte maten, om man är lite hungrig efter man ätit en liten portion så försvinner det då. Sötsuget försvinner oftast också. Finns ju massor av tesmaker.Grönt te har ju bra rykte:)

    Hm o så ett annat tips. Kallt brukar vara gott, frys ner yoghurt o ät som glass, eller skiva en banan och frys ner och kör sen i mixer. Du fattar inte hur gott det är innan man testat, gillar man inte anan kan man à i kakao.

    Hehe ett efterrätts- och sommartids tips till. Kaffe de granita tror jag det heter. Sjukt gott, man behöver knappt gilla kaffe för att tycka om det. Halv åtta hos nig kom receptet ifrån. Finns recept med \”farmors knäckflarn\” som man har till där också, dom fick massa beröm här hemma. Iaf man kokar kaffe, och kokar sockerlag vid sidan om (typ 2dl socker o 1dl vatten). Ha i lite sockerlag ca hälften i kaffet. Häll kaffet i ganska platt elr bred bunke o dött i frysen. En gång i halvtimmen ska du röra om, går fort i slutet. Tar ca 3-4h. Servera ev med grädde o man kan ha resten av sockerlagen i en snipa vid sidan om så kan man hälla i mer om man vill.

    Du kanske känner till det men kolla upp kokosfett. Det är bra.

    Sista tipset då. Man kan göra jättesmå chokladbollar av malda nötter(vila man nu gillar) och lite sirap isy för socker och ha lite fantasi vad gäller de andra ingredienserna. Smör är ganska svårt att ersätta dock kanske. Rulla i kokosflingor så blir dom söta. Dom är mastiga så perfekt efter maten.

    Eh o så ett tis till. Cykla o gå vars du ska. Brukar cykla från mig till stan ca 2-3 mil o det är så skönt, brukar inte vara nåt problem att cykla hem också. Du ser en massa saker, kan lyssna på musik o håller igång. Kanske du redan gör men vill bara säga att bara man testar cykla långa sträckor så \”krymper\” dom med tiden och man blir ibland lyrisk:) jag kör med en mountainbike och om jag inte har nån tid att passa så bruKar jag svänga in på småstigar efter vägen bara för att se vars dom går.

    Hm ja mountainbike är Faltiskt också ett superba tips.. Ha bara kul i början om du aldrig cyklat det förut, finns säkert att hyra, för det bör nog vara en lite bättre över 4-5000 gärna över 7000kr för att det ska vara nog bra dämpare däck broms osv.. Men, som sagt, man blir smått lyrisk över de med. ha på hjälm då blir man modigare. Handskar med:p

    Nå det blev mkt längre inlägg än jag tänkt men jag önskar dig som sagt lycka till, skriver från en iPad sp därför är det så mkt stavfel.

    Jooo ett sista sista tips.. Om du gillar popcorn så kan man poppa utan olja o sånt. Köp popcorn som man poppar i panna, men du sätter ist lite vatten i en plastbytta och häller i inopportun däri. Salta. Sätt över ett lock men låt det vara en springa. Sätt i mikrob, hur länge kommer jag ej ihåg. Tills det slutar poppa. Såpp kalorifattoga popcorn
    Faktiskt så blir de bättre att salta innan mikro

  3. Haha. Somsagt jag råkade bara komma hit til bloggen sp har inte läst nåt inlägg men såg ju nu att du faktiskt skrivit om cykel lite längre ner.. Sorry:)

  4. Alltså jag har ett tips till.. Bönor är ju bra att äta för man blir mätt o dom är väl allmänt bra för blodsockret m fiber osv.. Men alla gillar inte bönor, men sojabönor som man kokar själv är jättegoda. Blanda i kikärter i köttfärssås är också gott. Och det finns på matbutiker på bönhyllan färdigrostade o saltade sojabönor för en tia, spm snacks o man blir mätt av ett dussin typ. Bra också mellan måltider eller innan mat så man inte slänger i sig om man är hungrig. Nu så, ha det bra:)

    1. Tusen tack för alla dina härliga tips Anna!! Det var kul att du hittade hit och att du ville dela med dig! Det uppskattar jag väldigt mycket! 😀

      Många otroligt bra tips och jag hoppas att det är okej om jag sammanställer och lägger in det på gästbloggen!

      1. Jadå kör på det 🙂 vet hur det är att bryta alla gamla vanor o hitta bättre alternativ men också känslan när man inte är sötsugen längre och man själv har kontroll över maten o inte tvärtom. Ha det gott

Kommentera

