Varning för hungrig! Bits vid provokation!

Tillhör du dom som blir som en pitbull när dom blir hungriga? Irriterad på minsta lilla småsak och kommer med dom mest korkade bortförklaringarna och idéerna?

Då är du inte ensam.
Det är vanligare än man tror och oftast har vi skyllt på blodsockret.
(Tack och lov är det en egenhet bland alla andra märkliga som jag sluppit. Räcker med dom jag har :mrgreen:)

Det är inte blodsocker som är orsaken!

Blodsocker är det glukos (druvsocker) som finns löst i blodet. Kroppen strävar alltid efter att hålla blodsockret inom normala gränser. Hos en frisk person variar blodsockret mellan 5 och 7 mmol/l med de högsta nivåerna någon timme efter måltiderna. Vid sjukdomen diabetes är blodsockerhalten förhöjd. (Källa: Kostdoktorn)

Insulin är ett hormon som tillverkas i bukspottkörteln och utsöndras därifrån till blodet efter en måltid som ett svar på förhöjda nivåer av socker (glukos) i blodet. Människan har dock alltid en liten mängd insulin i blodet vilket håller sockerämnesomsättningen i balans. Utan denna basnivå av insulin börjar kroppen själv producera socker, vilket framförallt sker under natten. Det finns alltså även ett grundbehov av insulin mellan måltiderna utöver det insulin som utsöndras vid måltid. (Källa: insulin.se)

Dessutom så har vi även

Ketoner: Insulin och stresshormoner är varandras motståndare. Insulinet sänker blodsockerhalten och stresshormonerna höjer den. Vinner stresshormonerna över insulinet produceras syror, så kallade ketoner.  Ketoner är alltså ett bränsle som bildas när kroppen har brist på insulin. Då släpps inte sockret in i cellerna och blodsockernivån blir hög ute i blodbanan. I det läget rycker stresshormonerna in för att skaffa annan energi till cellerna. Kroppen börjar bryta ned fett och när fettet kommer ut i blodet omvandlas det till ketoner. (Källa: StorStockholms diabetesförening)

Då har vi klarat av den biten. Det är alltså inte blodsockret som gör att du blir förbannad när du är hungrig. Blodsockret är alltså oftast konstant.

Boven heter Serotonin! Vid hunger minskar nivån av serotonin och en virvelvind av känslor startar. Källa: Forskare på Cambrigde.

Väldigt förenklat är alltså Serotonin ett signalämne som kroppen själv utsöndrar och som sprider budskap i kroppen om fara, glädje, hunger med mera. Vid depression kan tex. serotoninet vara för lågt.  När man har lågt serotonin tänker man inte alltid som bäst och beslutet att äta nyttigt flyger all världens väg. Det viktigaste är att man får mat i sig.

Jag tycker det är otroligt intressant med endokrinologi och näringslära och vill du läsa mer så kan jag rekommendera Hälsosidorna.

Kontentan är alltså: Inget mer ”Käften kä–ing, ge mig mat istället, jag har lågt blodsocker”😉 utan nu får ni gnälla på lågt serotonin istället!

8 thoughts on “Varning för hungrig! Bits vid provokation!

    1. då får du förklara vad som skulle vara fel. Info från diabetikerförbundet bland annat.
      Jag gör väldigt noggranna djupdykningar innan jag skriver om ett ämne och hittar jag inte tillförlitlig fakta så skriver jag att det är min egen åsikt. Jag korrigerar inlägget och lägger till källa och så får du gärna utveckla vad som skulle vara fel.

  1. Allt. Sök runt eller bara läs ”matrevolutionen av andreas eenfeldt”, den ger en bra bild men det finns massor av andra böcker. Men som sagt en bra början. Sök runt på engelska sidor med. Vill du veta mer om insulin så är http://www.uctv.tv/skinny-on-obesity/ en jäkligt bra kortserie om just sockerfaran. Mer än detta ger jag inte för jag orkar inte bry mig. Sunt förnuft kommer man långt med men jag har inte tålamodet att vara ”politiskt korrekt”. Jag bryr mig inte om att du har ”inväntar granskning” på mina inlägg. Skulle göra detsamma. Men å andra sidan skulle jag också vilja ha mer på fötterna innan jag skrev om så stora ämnen som du gjorde. Men det är jag det.

    1. invänta granskning var på mitt eget svar som jag korrigerade för att jag inte skrev allt. Ber om ursäkt om du tror det var riktat till dig. Råkade nog först trycka på invänta godkänn på din kommentar innan jag ändrade till min.

      Vad är det som säger att dina referenser ska ha mer rätt än mina?
      Vi har diabetes i familjen så kunskap och fakta finns här med.

      Vem som helst får kommentera och ha andra åsikter men att kalla det för sörja tycker jag ändå är trist.

      1. Jag har också diabetes i familjen och har levt med det nära inpå sedan barnsben och har sett vad ”diabetesvården” gör… bra för läkemedelsföretagen men thats it.
        Klart att mina referenser kan vara skit med, självklart. Men de kanske vidgar vyer lite? ha det gott

      2. Det är synd att du har uppfattat att jag har skrivit att dina referenser är skit. Det har jag inte sagt och jag vet hur jobbigt det är med diabetes.
        Beklagar om du tagit illa vid dig av mitt inlägg men det är mitt inlägg om mina upplevelser och mina källor i min blogg.
        Ha det så gott!

      3. Ketos och ketoacidos är inte riktigt samma sak.🙂 Men för en diabetiker är det lätt att hamna i det senare farliga tillståndet, men oftast så är det typ1 som har det problemet.
        Själv går jag på ketoner större delen av tiden och mår utmärkt. Är ”bara” insulinresistent och styr mitt blodsocker på det viset istället.

        Jag är lite hyper för tillfället då mycket har hänt på kort tid och jag har inte varvat ner. Ledsen om jag kanske låter lite hård. Du har rätt det är dina källor och din blogg.🙂

      4. Sara, du vet att jag gillar dig🙂 men jag är ledsen att du mår dåligt och hoppas det vänder snart för dig. Jag finns här och det är ok att säga ifrån bara du accepterar att jag säger tillbaka😉 Kram på dig tjejen!

Kommentera

