5 minuter i rampljuset!

I torsdags i förra veckan fick jag ett telefonsamtal:
”Hej jag heter Kristin, jag är journalist på Expressen, är det du som driver bloggen I Jakten på kcal?”

Där och då kände jag WOW! Det är sååå coolt att bloggen uppmärksammats.
Jag blev intervjuad  och det artikeln skulle handla om var viktkollappar.
Under intervjun berättade jag allt jag kunde om appen jag använt och hur sjukt bra den är och att jag tack vare den idag gått ner 23 kg.

På kvällen kom det hem en fotograf. Tanken var att jag egentligen skulle gå och träna men jag kan säga den där fotosessionen var värre än ett pass på gymet!

”Sträck på dig, vrid, leee, håll in, fram med appen, så skrattar vi, jaaa! kom igen, nä händerna på höften, och fraaaam med appen”
Ärligt, där och då var det inte långt från att dom hade en kamera mindre på tidningen!
”NÄÄÄÄdå bilderna blir inte stora utan det handlar ju om appen”

Efter samtal med journalisten igen så lät det nästan som om nja, vi vet inte riktigt när (eller om) det kommer publiceras. Jag hade alltså inte en aning om när eller om det skulle bli en artikel om appen!

Jo tjena!

Tidningsartikel

I går lördag så kommer artikeln.
På löpsedel, framsidan på Expressen och en helsida i tidningen ser man mig flina och det handlade väldigt lite om appens suveränitet och liiiite mer om mig.

Detta får jag se 1 timma innan vi ska träffa vår dotters svärföräldrar för första gången.
Vi sitter i bilen på väg till middagen och min telefon får flipperspel. Den börjar plinga och blinka som bara den. SMS, aviseringar om facebook inlägg och mail. Självklart måste jag kolla vad som händer på facebook….och DÄR rusade blodet raka vägen till ansiktet, magen gjorde 58 volter och hjärtat klappade värre än mina tänder skallra och knäna kändes plötsligt som om dom innehöll gelly. På facebook dyker den ena bilden efter den andra upp på tidningen!
Detta var alltså mindre än 1 timma kvar till middagen där man ska försöka göra ett gott intryck och vara lite ”normal” så barnen slipper skämmas och dessutom försöka lägga ifrån sig mobilen för att umgås.

Jag kan väl sammanfatta kvällen så här : Den var grymt kul!!! Middagen var toppen, sällskapet var härligt kul och dom skrattade gott åt uppståndelsen.

Idag är dagen efter och det är ju kanon för som alla vet går det snabbt i mediavärlden och nyheterna som hände i går minns man inte i dag. FEL!
Naturligtvis var det någon i Göteborg som glömt plocka ner löpsedeln från i går så min vän Jojje var så snäll att fotografera den och lägga upp den på facebook även idag!

Nu kanske nån tänker ”men så farligt är det väl inte” och ”du ställde ju upp”. Det stämmer och nä det är inte farligt och jag har inga problem att bjuda på mig men att hänga på alla löpsedlar i Sverige i storbildsformat får nog vem som helst att få frispel. 😀

Men ni ska veta att jag är glad och oerhört stolt för att jag ställde upp. Artikeln, bilderna och uppmärksamheten har fått mig att se mig själv som jag ser ut och inte som tjocka Lotta.
Jag är också väldigt glad för alla fina kommentarer jag har fått kring artikeln och om jag lyckas inspirera EN person så har det varit värt alla känslostormar senaste dygnet.

Ni som har följt min blogg vet att det är ShapeUp Club appen som jag förespråkar och att jag inte har bantat utan lagt om kost och motion. Och är det nu någon som har den minsta lust eller behöver stöd, hjälp, inspiration eller bara prata så tveka inte att höra av er så ska jag berätta allt jag kan!

Nu ska jag testa lite olika färger på foundation och se vilken som döljer rodnad bäst! :mrgreen:

Löpsedel

9 thoughts on “5 minuter i rampljuset!

  1. Du är så grymt duktig Lotta, skulle verkligen behöva lite av din pepptalk inför september månad… 🙂 En fråga, shape up appen, måste man lägga in all mat själv? Finns det inga färdiga ingredienser?

    1. Hej Miie! Tack!

      I appen lägger du inte in maten själv utan den finns om det inte är en ny produkt vill säga. Matdatabasen uppdateras av hängivna användare så det är sällan det fattas något.
      Du kan lägga in egna recept om du vill men det mesta finns. En underbar fördel är att den synkar med runkeeper appen så man missar aldrig träningskalorierna!

      Självklart ska jag peppa dig! Häng med på en runda en dag runt sjöarna så kan vi prata lite!

  2. Lotta du är en klippa! Kul att det går bra och allra bäst är att du är så nöjd själv!

  3. Hejsan. Jag har just börjat lite smått med Shape up igen och vill verkligen komma igång och äta nyttigare. men tycker det är lite svårt att få ihop det med kcal. Är det meningen att man ska räkna med frukt och grönsaker i det dagla kcal intaget? Eftersom det är tänkt att man ska äta 5 frukter om dagen (under kategorin frukt och vatten) får du sen bara äta 1000 kcal om dagen blir det ju inte mycket över till 3 mål+2 mellanmål.. sen ska man ju såklart äta frukt med sunt förnuft. 🙂

    Väldigt tacksam för svar!!!
    ps. tycker din blogg verkar sjukt inspirerande!
    /karolina

    1. Hej Karolina! Välkommen!

      Allt du äter ska du skriva upp! Allt du tränar ska du skriva upp. = Det gör att äta (kcal in) och träna (kcal ut) slår ut varann.

      Frukt: du ska INTE äta 5 frukter om dagen! Max två och som många forskare säger (fy på dom) om tjejer vill gå ner snabbt i vikt ska dom inte äta frukt alls.

      Personligen anser jag att frukt är ett väldigt bra och mättande mellanmål.

      På min shapeup app står det två frukt!

      Tack Karolina!Dina ord värmer väldigt!
      Kram Lotta!

Kommentera

