Ingen Bråms!

Visst känns det idag som en sån där ”Nu jävlar kör vi” dag? Ni vet den där starta på nytt dagen.
Idag ska jag ta tag i mitt liv, min vikt, mitt mål, mitt jag dag?!

Min personliga åsikt är att måndagar inte är en bra dag att börja på!
Jag är väl ett rätt bra levande bevis då jag har måndagsbantat i 30 år.😛
Dessutom har man en benägenhet att ta i för mycket vid en ”nystart” vilket gör att när torsdagen kommer är man rätt slut på allt planerande och man är tacksam för att pizzerian bara ligger runt hörnet.

Jag tror på att ska man börja eller för den delen sluta när man tänker på det.  Varför skjuta upp något till i morgon du kan göra redan idag?
Men om man nu tänker det idag då? Lite svårt att säga att man inte ska börja en måndag då men man kanske inte ska ta i så.

För hur det än är, är bara själva beslutet första steget sen ska man börja planera mat, hitta recept, inköp och matlagning. Bestämma målsättning, gärna delmål och realistiska mål. Och målsättning planerar man både för mat, motion och motivation. Om man sen tar steget för att gå ner i vikt så kan planera kilo, delmål och hur mycket som är realistiskt för en själv. På detta är det dags att planera motion. Vad gillar jag? Träningskort? Kläder? Tid och längd. Planerar du att träna på gym ja då ska du även planera in vikt per maskin hur många repetitioner och antal set.

Och DÄR var det kanske en och annan som sluta läsa och tänkte ”en annan gång kanske”! Men var inte oroliga! Det finns hjälpmedel! Jag berättar om mina lite längre ner.

Jag blir ju rädd själv bara jag läser det och jag är ändå mitt uppe i det! Men på grund av min bakgrund är det oerhört viktigt att jag är fokuserad och att jag sätter upp mål. Jag har inte råd att slappna av och tänka ”äsch, det kommer en ny dag i morgon” utan jag måste hela tiden ha 100% koll på vad jag gör.

Hur ser då min vecka ut?

Dag Todo Motion Mat
Måndag Handla Simma 1000 m Teriyakikyckling
Tisdag   Promenad 60 min Tomatsoppa
Onsdag   Promenad 60 min Köttfärsgryta
Torsdag Kräftfiske VILA Kräftor
Fredag Kräftfiske VILA Hemmagjord pizza
Lördag Kräftskiva Triathlon och SPA Räkor😉
Söndag Fotboll och tvätt VILA Enkel pastaröra

Tja inte så pjåkigt och tid har jag över. Nu har jag ju en extrakolumn som heter mål och där finns ett par saker som är både todo och mål men jag väljer att ha det privat.

Det är en del att hålla reda på och för mig är det super super-viktigt med struktur så bara för att jag ska ha lite mer att göra så har jag ett par appar och program som håller ordning och reda i min tillvaro.

Vi börjar med Evernot. Online-extra-hjärna. Håller koll på allt från recept till dokument åt mig. Här skriver jag in tankar idéer, mötesanteckningar, träningstips med mera.
Fungerar på dator, smartphone och surfplatta.  Länk till app store & google play

Min andra hjälpreda är min hemmagjorda veckomålkalender. Har planerar jag hela veckan med måsten, vill, mat, träning, mål och aktiviteter och hänger den på kylskåpet så att även familjen får vara delaktiga.

Sen har jag börjat skriva lite ”dagbok” där jag antecknar hur jag mår, väder och vad jag planerat, om jag fullföljer plan eller inte. Jag ska försöka se om det finns ett mönster för när var och hur ork och lust tryter.

Naturligtvis är Shapeup Club och Runkeeper två program som får slita hårt för mig. Dessa två är dessutom synkade med varann! Jag bara älskar mina appar😆

Nu är det säkert en och annan som ryckt lite på mungipan och tänkt ”bruden kan inte stava” Det heter brOms!

Nä inte numera.😎. I AIK spelar en skön kille som heter Martin. Han är en Rinkebykille med så härliga uttryck och idéer. Hans ingen bråms har blivit ett väl myntat uttryck och jag behöver väl inte förklara att det betyder NU KÖR VI!!!

2 thoughts on “Ingen Bråms!

Kommentera

