Fantastiskt snålt och sagolikt rikt!

Man lär sig trolla med mat när man ska lära sig äta kcal-snål mat.

Mitt dagliga intag ligger på ca 1300-1400 kcal utan träning. Tränar jag får jag självfallet äta mer så som du förstår så tränar jag gärna! 🙂

Sett över dagen så innehåller min fruktost, 2 mellanmål och lunch ca 900 kcal så är det inte så mycket kvar att spela på till middagen därför planering är A och O .Och där tjatar jag om det igen men så är det!
Min matlista och kalender är mitt liv just nu tills jag lärt mig allt ordentligt.
Trögtänkt? Kanske, eller så är det svårt att lära gamla hundar sitta men envis som jag är så ger jag inte upp! :mrgreen:

Det är ju inte så att jag står timmar i köket och slavar. Nä det får gärna vara billigt, gå fort att laga, snålt med kcal och smaka gudomligt.

På söndagar gör jag vår matlista. Det är galet vad det finns goa recept. Första veckan gjorde jag misstaget att googla recept och bilder på tom mage. Kan ej rekommenderas då datorreparatören tittar kostigt på en när man kommer in med en skärm med bitmärken.

Denna veckan började med en Zucchinipasta med kassler. 4 port.

400 g kassler (422 kcal)
1 zucchini ca 300 g (50 kcal)
2 vitlöksklyftor
1/2 dl färsk basilika
Olivolja ca 20 g (177 kcal)
2 dl crème fraiche tomat&basilika (150 kcal)
100 g svarta oliver (129 kcal)
Salt
Svartpeppar

Nu äter inte jag oliver men om man blandar ovanstående i en go gryta får man 232 kcal per portion. Utan oliver blir det 200 kcal. Till detta kan man äta kokt pasta (175-200 g = 244-279 kcal) och en stor grönsallad. Gott, enkelt, nyttigt, kcal-snålt och smakar gudomligt. Har man inte utrymme för pastan så finns det alltid mirakelnudlar som endast innehåller 10 kcal/ portion.

I tisdags rörde jag ihop koka morötter 500 goch potatis 500 g. Stekte köttfärs 600g , champinjoner 250 g och purjolök. Rörde i nötfond 1 msk och 50g tomatpuré. Kokade ihop och blanda ner potatis och morötter i köttfärsröran och späd med lite vatten efter tycke och konsistens. 90 kcal/100g och det gick på 30 minuter och var supergott.

Sen har jag i allt i från basilika, persillad till rosmarin i maten. Det trista är att jag sällan kommer ihåg när jag ”slänger” ihop mat och jag inte kör rent på recept men nu finns en app som även hjälper mig med det.

Mitt liv synkas med Evernote och dom har en tilläggs-app som heter Food. Istället för att jag tar matbilder och lägger upp på facebook eller Instagram så tar jag bild med appen, skriver innehåll och sparar och allt sparas i min evernote.

Hur gjorde man egentligen innan appar fanns?!

Risnalle med korv

Naaw, nuttig nalle! Vad smal jag skulle bli om jag blev serverad sån här mat!! Vem vill sätta tänderna i en sovande söt nalle?

Kcal -innehåll i maten hittar du på Livsmedelsdatabasen. Finns även som app! 😉

Kommentera

