Dags att kliva ur garderoben…

i en helt ny uppsättning kläder!

Jag hade tänkt vänta tills jag hade nått min bra-vikt men jag hade ingen lust att gå i förra höstens gamla hus a storlek 46-48.
Så jag har sett mig nödbedd att köpt mig lite nya kläder.🙂 Verkligen tråkig uppgift, eller hur?

Och idag tog jag steget fullt ut och klädde mig i ett par nyinköpta (icke stretchmaterial!!!) ormskinnsmönstrade byxor! Dessutom i en tröja som slutar i skärphöjd. Till det blev det ett par nyinköpta högskaftade Doc Martin kopior.

Var helt övertygad om att grannen skulle ringa brandkåren och att jag skulle orsaka seriekrock när jag kom cyklande i denna utstyrsel men icke! Inte ett pip! Inte ett zipp från nån!

Det hör tydligen till vanligheterna att tanter på 45+ går omkring i tajta ormskinnsbrallor. Och här trodde jag att jag revolutionerade modevärlden! Kanske är så att man inte riktigt hänger med i modesvängarna. Jag som varit övertygad om att svart sopsäck alltid är mode. Det döljer ju valkarna bra i alla fall.

Nåväl här står jag nu och tittar mig i spegeln och inser att tanten rockar ju! 

Min nya hovleverantör heter Bonprix och deras sloga är Bonprix, it’s me! och det är det verkligen. Dom har kläder i alla storlekar former och modeller men dessvärre har dom slut på sopsäckar i sortimentet.

För hur det än här och hur mycket man än väger så har man rätt att klä sig snyggt! Varför ska överviktiga inte kunna klä sig modemedvetet och läckert? Bonprix har tagit in härliga Maite Kellys XXL kollektion i sitt sortiment men dom har även ett stort utbud av lite mer ”vanliga” kläder för storvuxna och jag tycker det är fantastiska priser dom har!

Denna vecka har varken blivit hackat eller malet när det gäller planering och schema.
I måndags var jag på möte så till middag fick det bli resten av lunch kycklingen med Tzatziki.
I går tisdag hade min man svängt ihop en spagetti och köttfärssås i mellan tvätt och dammsugningen (jamen visst är han väl fantastisk????)
I dag onsdag då är det hockey på hovet i kväll så jag tror det blir att kasta in lite kycklingklubba i ugnen och till det ta lite tzatziki och baguette.

Som ni märker har jag en otroligt bra och planerad kosthållning fast det går i bara farten.😉

I morgon torsdag tror jag att jag ska lägga manken till och göra Sesamwokad biff. Galet gott och väldigt kalorisnålt.

Här bjuder jag på receptet:

Ingredienser till 2 port:
250 g lövbiff /274 kcal
2 st morötter /111 kcal
1 röd paprika /55 kcal
1 gul lök/ 16 kcal
1 tsk olja / 44 kcal
2 msk soja / 58 kcal
2 msk oystersås /50 kcal
2 msk pressad apelsinsaft/ 10 kcal
1 msk tomatketchup/ 10 kcal
2 msk vatten
1 tsk majsstärkelse
salt och nymald svartpeppar
1 msk sesamfrön/ 87 kcal

Gör så här:
Skär köttet i strimlor. Skala morötterna, kärna ur och skölj paprikan. Skär i tunna strimlor. Skär också löken i strimlor.
Fräs köttet i en stekpanna. Ta sen upp det och fräs grönsakerna. Lägg sen tillbaka köttet i pannan med grönsakerna.
Blanda soja, oystersås, apelsinsaft, ketchup, vatten och majsstärkelse och rör ner i pannan. Blanda väl så all vätska inte lägger sig på botten. Smaksätt med salt och peppar. Strö över sesamfrön. Servera med råris.

Denna fantastiskt goa rätt ger ca 350-360 kcal per portion.
Jag personligen tycker bara dom där fröna fastnar i tänderna så dom kan man både ha och mista. Och titta där då sparade vi ju in 87 kcal= 43 per portion. Men låt säga att vi gillar att sitta och pilla frö ur tänderna, vad kostar då dagens middag? Äter du kokt ris (en portion 150-175 g=176-205 kcal) till det så blir totalsumman för middagen 526-565 kcal.

4 thoughts on “Dags att kliva ur garderoben…

  1. Haha nu ler jag🙂
    Jag sitter här snart 48 år i mina grå leopardmönstrade jeans, svarta converse och svarta top. Pantertanterna …🙂
    Klart vi är snygga!!
    Kram

Kommentera

