Storleken har betydelse!

Om du tar en stor tallrik och fyller med mat så är risken stor att du tar för mycket. Om du där emot tar för vana att använda en mellanassiett är det lättare att hålla kcal intaget på en rätt nivå. Så ja storleken har betydelse!

Söndagar är pastadag här hemma och det är inte bara makaroner utan skruvar, gnucci och spagetti och det är INTE lätt att veta har stor mängd mat man får äta för att hålla sig inom dagens kcal-ram. Därför så väger jag oftast pasta men det finns ett riktigt smart hjälpmedel om man har svårt att veta hur mycket man ”får” äta.

Det heter måltidsmåttet och kostar 199 kr + frakt. Måltidsmåttet innehåller fyra mått. Ett är för grönsaker, ett för kolhydrater, ett för protein och ett för sås. Nä, den stora är inte för sås!
Har man som jag svårt att kontrollera hur mycket en portion är så är Måltidsmåttet utmärkt! Måltidsmåttets volymer är framtagna av dietist och beräknad för att ge en normalportion för en normalenergiförbrukare. Det genomsnittliga energibehovet för kvinna och man är 2100 kcal respektive 2700 kcal per dag.

Men ibland orkar man varken mäta, väga eller räkna och mina skruvar fick inte plats i nån form idag och inte vägde jag dom heller! Jag tog till och med om! Och i går åt jag lite mer godis än jag brukar OCH en minipåse ostbågar och dessutom nallade jag av barnens chips och dipp. Detta sköljde jag ner med ett stort glas rödvin!
Japp, jag är mänsklig😉

Ärligt så mådde jag inte speciellt bra efteråt och det var inte så gott som jag tänkte mig heller. Dessutom kände jag mig helt plötsligt stressad. Hjärtat gick i D-takt och hade jag inte hållit glaset med båda händerna hade jag skvimpat ut vinet med.
En lättare släng av sockerkick, fettbomb och alkoholrus kan man väl kalla det. Tänk att så där kunde jag äta 5 dagar i veckan och då var det inga minipåsar ostbågar, eller bara 15 bitar plockgodis, eller ett par chips. Nä då tryckte jag gärna i mig en påse själv.

Kommer ihåg gånger när vänner kom över och vi hade köpt snacks. Det var chips, ostbågar och jordnötsringar och OM någon sträckte sig efter ostbågarna blev jag nästan förbannad. Hände till och med att vi fick köpa två påsar för att jag skulle ha en trevlig kväll.

Nu är i alla fall denna moffahelgen över och i morgon är det dags att Shape up igen!

Veckans middagslista:
Måndag: Vet inte, ska hem till en kompis som behöver lite pepp och stöd med Shape Up.
Tisdag: Pannbiff med trattkantareller och potatis
Onsdag: Bulgursallad med grillad kyckling och kall sås
Torsdag: Kålsoppa med frikadeller
Fredag-Söndag: Ett stort frågetecken! Då är vi nämligen på Öland!

Bra artikel om portioner i tidningen IFORM

Min blogg har fått en egen facebook sida!
http://www.facebook.com/IJaktenPaKcal
Välkommen att gilla, läsa och dela!🙂

3 thoughts on “Storleken har betydelse!

  1. Fick en i för tidig födelsedagspresent igår men skall börja prova den och kolla mot viktangivelserna man får i MatDagboken och Viktklubb. Såsen är då rakt betydligt större och mer än vad jag brukar äta så den kommer jag inte ha rågade mått på🙂

Kommentera

