…och fort ska det gå!!!

Ibland spelar det ingen roll hur ”duktig” man är och hur bra och riktig mathållning man håller, man känner sig ändå som en övergödd vattenbuffel.

Jag är väl medveten om att man samlar på sig mer vätska i samband med mens och att man har perioder men måste dom vara så ofta och så långa??

Nädå, jag är inte bitter! Jag är bara så otroligt fascinerad över hur komplex kroppen är. Här strävar man efter att må bra men så sitter det en liten fan där inne som hånflinar, gnuggar nävarna och njuter av att man mår som en dräktig flodhäst. FY!

Just dom gångerna vet jag att jag förr ramla rakt in i diet-träsket. Här skulle slimmas minsann för när man kom ut på andra sidan helvetesporten då var man ÄNNU smalare än innan. (Tror nog den där lilla fan där inne även dränerade hjärnsubstansen :P)

Man svalt på dagar och svulla på kvällar. Man, barn och katten flydde…oftast ner till affären och köpte den där chokladen som man så akut behövde för husfriden.

Så är det! Jag känner mig som en överviktig mamut just nu men skillnaden idag mot då är att jag VET att den här mamuten har 3 kg kvar till normal BMI, och även om byxorna känns en aningens tajta så behöver jag inte få panik!
Om ett par dagar är ordningen återställd.

Men ni ska få ett par av mina knep för att inte må som en uppblåst elefant.

  • Kaffe och Te är vätskedrivande. Man samlar på sig en hel del vätska under visa perioder i månaden.
  • Undvik ”prutt” mat som Baljväxter (kikärter, bönor, linser), lök, ägg, kål, vissa rotfrukter, blomkål och stark mat utan försök äta vit fisk och kyckling med en lätt quinoa-sallad och en god kall sås.
  • Undvik laktos. Köp laktosfri mjölk. Magen jobbar nog som det är i månaden så ett par dagars vila gör inget.

Och håll ut! Det finns inget försvar att svulla för att man ändå redan känner sig svullen! Om ett par dagar mår man som en primadonna igen!

4 thoughts on “…och fort ska det gå!!!

  1. Hahahaha nu skrattar jag så jag gråter igen….dränerar hjärnsubstansen…hahahha…. så känns det för mig me nu….skall simma idag….så det går över hoppas jag….

Kommentera

