I dag pratade jag med Sirpa-Lisa!

Som vanlig var det kö till simhallen i morse. Kön består till 75% av Sirpa-Lisa och hennes pensionärsgäng. 25% är elitsimmarna som inte duschar innan dom kliver in i bassängen och som abonnerar två banor av total 8. De övriga 5% är jag och ett par nybörjare (Stackars dom!).  Jag har alltid stått lite åt sidan av den kön. Man vill ju inte stöta sig med någon. Jag lärde mig tidigt att alla har sina platser i kön, alla har sina skåp i omklädningsrummet och alla har sina duschar! Om man råkar störa ordningen så är man rökt! Då kan man lika väl hoppa från kanten. Det är kört. Dom kommer frysa ut dig tills du står ute i en snödriva utelåst mitt i vintern.

Förr var Sirpa-Lisa och panschisarna  mitt största irritationsmoment. Inte för att dom simmar långsamt, utan för att dom helt plötsligt, mitt i simlängden stannar och börjar prata med varann! Och dom pratar gärna om oss andra simmare. Hur mycket vi skvätter, plaskar, tar plats, parfym, duschar eller duschar inte innan dusch och så vidare.
I dag är dom en del av bassängen precis som vilket fartgupp som helst i vägbanan.  Dom har ju lika stor rätt att vara där som jag har, så i stället för att bli irriterad ler jag lite försiktigt och kör en omsimning. Det funkar det med.

Idag när jag varvade Sirpa-Lisa för 9.de gången råkade jag skvätta vatten på henne. VE OCH FASA! Jag visste att om jag inte snabb sa något så var det kört! Jag kände hur svetten börja tränga fram men det var bara att ta tjuren vid hornen.

Jag tittade på henne och sa ”Förlåt mig!”. Sirpa-Lisa tittade på mig och sa ”Ingen fara, det är så lätt hänt så!” och så log hon!

Ni som har läst om Sirpa-Lisa tidigare i bloggen ni förstår hur stort detta var! Isen var bruten, jag kommer inte hamna i snödrivan och nästa gång vi ses i duschen så kanske det kommer ett ”god morgon”…eller är det att gå för fort fram? Jag vill ju inte förstöra den sköra relationen. God morgonen kanske är bättre att leverera i kön?

simma med badring

Hur som så var det så otroligt upplyftande så jag ska göra om det i morgon igen!
Ja, inte skvätta ner Sirpa-Lisa alltså utan gå och simma. För simning har alla fördelar!

  • Allsidigheten.
  • Du använder kroppens alla stora muskelgrupper.
  • Tyngdlösheten = Minimal belastning på leder och ligament. (Under ytan väger vi bara tio procent av vår normala kroppsvikt)
  • Minimal/obefintlig skaderisk. (Om man inte råkar göra sig ovän med någon i bassängen vill säga)
  • Hjärtat trimmas. Pulsen blir ca 10–15 slag lägre i vatten än på land. Hjärtats slagvolym, och syreupptagningen, ökar eftersom mer blod pumpas ut per slag.
  • Ökad fettförbränning. När stora muskelgrupper aktiveras under lång tid, och ofta, bränns också mer fett.
  • Slimmar kroppen.

Om man sen vill öka på träningen lite kan man använda redskap som simfenor, bensparksplatta och handpaddlar som finns att låna i dom flesta hallarna. Eller så tar du Sirpa-Lisas dusch. 😉

Ses i bassängen i morgon bitti!

4 thoughts on “I dag pratade jag med Sirpa-Lisa!

  1. Men jisses så jobbit med kö till badet!
    Här hemma är det kolugnt för det mesta- du får ta svängen förbi värmland och uppleva skillnaden 🙂

    1. då får jag ju gå upp….eller inte gå och lägga mig om jag ska ta mig dit för att simma 😉
      Ja det är kö på ca 14-16 pers varje morgon sen fylls det på. 25 meters bana med 8 banor i så det är inte stort heller!

    1. jo tack! hahahaha i dag hörde jag damen som simmar långsamt men envetas att simma i snabbsim-banan klaga till en dam om att ”dom har ju glasögon och ändå simmar dom på en. USCH” med eftertryck 😉 Dom är rätt roliga!

Kommentera

