Du skrämde skiter ur mig!

Mycket ska man höra innan öronen trillar av och ibland blir jag så rädd så jag nästan gör på mig. Då är min fråga…är det DET  forskarna i England nu har kommit på?

”Bränn fettet genom att titta på en skräckfilm. Det tipset ger brittiska forskare efter att ha mätt kaloriförbrukningen hos en testpublik.” 

Den rubriken hittade jag i dagens Metro.
Forskare har alltså upptäckt att skräckfilmer kan hjälpa dig att bränna motsvarande en chokladkaka, med The Shining bränner mest. Testen gjordes på två testgrupper. De som såg en 90-minuters skräckfilm brände upp till 113 kalorier – lika mycket som en halvtimmes promenad. Källa: Theguardian
Och här har jag gått och köpt nya skor, hamnade nästan på min vän flopplista efter min ”dåliga väder och kläder kommentar” och slängt ut massor av pengar på gym, simning och cykel. När det hade räckt med att titta på The Shining, Fredag den 13.de och andra läskiga filmer.

Nu är min problem att jag hatar skräckfilmer. Jag hatar att bli skrämd och jag hatar att bli jagad eller när någon blir jagad. Herregud jag blir ju till och med rädd när JR höjer på ögonbrynen i Dallas, för att inte tala om när grannen i Beck-filmerna dyker upp som gubben ur lådan på balkongen och ska ha en stänkare.  Förstå då om jag ska titt på skräckfilm för att gå ner i vikt!

Nä tack, jag fortsätter hellre med mina promenader. Jag kan säga att det i sig kan vara rätt skrämmande. Mörkt ute och ensam i spåret gör att man går med nerverna på utsidan så då måste jag förbränna dubbelt så mycket!

Vad har då hänt på viktfronten? Inte ett dugg! jag har stått still och darrat på det där 80 sträcket nu i 2-3 veckor. Hade detta varit i mitt tidigare liv så hade jag gett upp för längesen! Orka gå ut och gå när inget händer eller man går upp ett halvt kilo.
Jag har ätit rätt, motionerat och haft the time of my life med en del firande 😀 vilket har resulterat i att jag inte har gått ner men inte heller gått upp!
Genom årens alla bantningskurer har jämnvikten varit den svåraste att lära sig. Att gå ner är egentligen inte så svårt utan det är livet efter det när man ska lära sig balansen som jag alltid har fallit på! Men jag får nog säga att tack vare att jag inte bantar utan att jag håller en bra diet och kör på långsam viktminskning så har jag börjat lära mig att jag kan lyxa till det ibland.

Men nu har vågen börjat visa resultat igen. -0,5 kg så nu har jag nog lämnat 80-talet för gott.
Det Hur mycket till jag ska gå ner vet jag fortfarande inte.
Enligt BMI så ska jag väga mellan 57-77 kg för att vara normalviktig. Jag är 176 cm lång.
Nu är ju jag skitviktig så jag väljer själv utifrån min kropp och mina förutsättningar hur mycket jag ska väga. 😉  Tankarna ligger runt 70-74 kilo men det känner jag när jag är på väg ner! Om jag trivs och mår bra på låt säga 76 kg ja då stannar jag där. Siffran är inte det viktiga utan hur jag mår även om man självklart vill se en lägre siffra på vågen.

I kväll ska jag gå en skräckfylld promenad med min vän Eva. Hoppas ingen ligger och lurar på oss i buskarna! Vi lovar att vi går 1 timma extra bara vi slipper bli skrämda!

Till middag blir det kyckling med blomkålsris och quinoasallad.

5 thoughts on “Du skrämde skiter ur mig!

  1. Jag trillade in av en ren slump. Har nu läst av allt du skriver och blev kvar lite för länge. Härlig blandning med träning och med glimt i ögat.

    Jag har 8 stycken HälsoBlad som du får en gång i veckan på min sida. De är gratis så passa på. Kommer senare ut med en gratis app om hälsa vid årsskiftet.

  2. Hahaha, skönt, nu slipper jag svettas i löparspåren, laddar hem ett gäng skräckfilmer på momangen 😉 Jättebra blogg! kram

Kommentera

