Dag 18- Man lär sig något nytt varje dag -10 dagar kvar

dag18
att det sen tar mellan 21-28 dagar upp till år att ändra ett beteende visar bara att man kanske inte är så smart som man tror?

Ta det här med rökning tex. Jag har rökt under väldigt många år men la av för 1,5 år sedan. Och det var för att jag ville. Det var helt enkelt inte gott längre.
Men flera gånger innan det hade jag försökt sluta röka. ”Det tar 21-28 dagar att ändra dåliga vanor” var något man hört. Jag var lika röksugen efter 28 dagar och där sprack det ofta.

Samma sak är det med socker, träning, mat och diet.

Jag tror inte att man kan börja en bantningskur, gå ner i vikt och hålla den. Jag tror att man först måste lära sig och sen förstå!

För ett år sedan såg mitt liv ut ungefär så här:
Mat = fet husmanskost, pizza, snabbmat, pasta och alltid minst 2 stora portioner, inga grönsaker, sallader, frukter, mycket godis och snask, vin, öl, chips och 3 dl dipp själv. Men det sjukaste var mina ostbågar! Jag åt lätt en påse i veckan.

Motion = motion??? Vänta jag måste slå upp det i Svenska akademiens ordlista…moteld…motgång…motig…HÄR MOTION= Kroppsrörelse! aha! Se på den du! Näpp, inget jag kände igen då inte och det låter jobbigt så det hoppar vi över.

Motivation = Jag var otroligt motiverad att efter jobbet äta och sen ligga i soffan och käka choklad. Vi gjorde nämligen så jag och min man att vi bad ofta vår son att springa ner till affären och köpa en chokladkaka. Dessutom blev det oftast 2 stycken 200g för i affären var det två för 30 kr och det är smartare att köpa 2 för 30 kr istället för 1 för 20 kr. Eller hur?! :/

I januari i år bestämde jag mig för ”Nu får det fan vara nog!” Nu ska jag banta ner mig 30 kg en gång för alla och funkar det inte nu…

I februari började jag så smått. Det skulle räknas points och så skulle jag så smått börja promenera som jag hata.

Det gick ju så där. Men rätt snart fick jag lära mig en otroligt viktig sak och jag återkommer ofta till detta i min blogg.
BASALMETABOLISM! 

Jag gillar ordet men man kan oxå säga Basalomsättning.
Kroppen gör av med kalorier utan att du behöver ”göra något” Det vill säga, tänk dig att du ligger helt still i 24 timmar. På dessa timmar gör kroppen av med ca 1500 kcal! (1500 kcal är min basala omsättning ungefär men den varierar! Räkna ut din egna omsättning här)

Jag lärde mig allt om basalmetabolism men här kommer kruxet, man ska förstå det och få in det i vardagen! Det spelar ingen roll hur mycket jag kan om basalmetabolism om min skalle inte riktigt förstår grejen.
Och här återkommer jag till rökningen, ALLA vet att det är farligt för det har vi lärt oss MEN…ändå röker folk.

För mig tog det ca en månad att förstå basalmetabolismen och få in det i min vardag. Länge försvarade jag min mat. ”Vaddå jag kan väl äta som vanligt, jag måste bara äta mindre”. Idag vet jag att det inte är så.

Min korv stroganoff har idag blivit en kassler stroganoff och istället för att smacka på en massa ris eller pasta så äter jag mindre pasta/ris eller byter ut det mot mirakelnudlar. Dessutom har jag alltid sallad på minst halva tallriken!

Jag har alltså inte bara lärt mig utan jag har även förstått! 😀 Det tar tid att ändra sitt beteende. För vissa tar det bara ett par dagar, för andra kan det ta upp till ett år så ha förtröstan! Har du ett mål och är beslutsam så vet jag att du klarar det.

Min plan med mina 28 dagar är att jag ska förstå hur bra jag och min kropp mår av träning. Hur viljestark jag kan vara och få in motions som en naturlig del i min vardag!

Så idag blir det 2 timmar på gymmet! För jag kan! 😉 Case ”Dag 18” closed!

2 thoughts on “Dag 18- Man lär sig något nytt varje dag -10 dagar kvar

    1. ja dom ja! usch så många det va :/
      Men nu tittar jag bara på burken. Går förbi den flera gånger varje dag till och med och rör den inte! ❤

Kommentera

