Dag 23- Mitt ljuva 60-tal! -5 dagar kvar

dag23
Jag är född 1967. Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss som var barn på 60-70-talet inte ha överlevt. Våra barnsängar var målade med blybaserad färg. Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm. Vi drack vatten från trädgårdsslangen och inte ur flaskor.

Vi gick ut tidigt på morgonen för att leka ute hela dagen och kom hem först när gatubelysningen tändes. Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen – ingen mobiltelefon. Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar, vi klättrade i var och vartenda träd och vi spelade tennis, hoppa hage, kull, kurragömma och vi åkte skateboard och rullskridskor. Vi cyklade hem till varandra, bankade på dörren och var ingen hemma så cyklade vi till nästan kompis. Vi hade inga TV-spel, data-spel, inga mobiltelefoner, datorer, Facebook och Twitter var inte ens embryo och hade någon berättat om internet och bloggar hade vi satt galningen i OBS-klass.

Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i men blev aldrig överviktiga därför att vi alltid var ute och lekte. Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska utan att någon dog av det.

Idag sitter vi bakom datorn och knaprar proteinkakor, salladsblad och bantarpiller och beklagar oss i en blogg eller på Facebook att vi har gått upp i vikt!

Nu säger jag absolut inte att det var bättre för men trots avsaknad av internet och alla kunskapskanaler (Vi hade Ett med naturen och Vetenskapens värld sen såg vi på UR i skolan) så levde vi hälsosammare. Övervikt var inte ett utbrett problem. Idag när vi har all fakta och info som finns att få och idag är övervikt ett samhällsproblem.

När jag var ung satt livsmedelsverkets kostcirkel och matpyramid uppsatt i var enda skola, man lärde sig om kostcirkel och mat på lektion och gymnastik var något alla längtade till. Idag orkar man inte ens vara med på gymnastik. Man får ju inte sitta ner och gud förbjude men du hinner ju inte facebooka om du ska spela innebandy en match!

Man kanske skulle utföra ett experiment hemma? ”Back to the 70-80.s!” Undrar vad barnen skulle tycka om det? Jag vet ju vad jag gjorde då😉 oj oj oj! Det var tider det!

80s

Jag har lärt mig massor genom livet och som jag skrev här om dagen så har jag lärt mig att acceptera mig själv, inte ångra några beslut och ta tag i saker hur jobbiga dom är.

I morse var det tungt att gå upp men jag gjorde det, jag cyklade till simhallen och jag gav järnet i 45 minuter!
Min belöning har jag fått hela dagen då jag känner mig tillfreds (och sen klickade jag hem en uuuuuurläcker klänning från Nelly också😉 ) Belöning kan man få i olika former.

Med detta är dag 23 till ända och den tänker jag placera i soffan i kväll. Min ända alltså! Soffläge med en bra bok, vila och återhämtning inför morgondagens styrkepass!

4 thoughts on “Dag 23- Mitt ljuva 60-tal! -5 dagar kvar

  1. Jag är född i början av 80-talet, men jag känner igen mig i det du skriver. Pappa skaffade vår första dator när jag var 15, men innan dess var det kreativ lek utomhus och inomhus som gällde. Jag var inte heller överviktig när jag var liten, snarare åt andra hållet. Tänk så fort allt kan ändras, det är inte så hemskt länge sen samhället inte var beroende av Internet.

    1. Ja det blev en bom under 2000 talet. Från 0-100 på 10 sek kändes det som. I dag undrar man hur man fick fram information förr!

      1. En av mina elever svarade surt att ”Google har minsann alltid funnits” när jag frågade hur man skaffade information tidigare. Det värsta är att hon var allvarlig!

Kommentera

